«Ολοι οι καλλιτέχνες είναι κάπου απορροφημένοι»

01.04.2010
«Το να σχεδιάζεις εξώφυλλα μουσικών άλμπουμ είναι σαν μια τέχνη να αποτίει φόρο τιμής σε μια άλλη». Ο Στορμ Τόργκερσεν, σχεδιαστής και κινηματογραφιστής, έχει καταφέρει να μεταφράσει μερικές από τις ισχυρότερες μουσικές συνθέσεις σε κάποιες από τις δυνατότερες εικόνες της μουσικής σε όλο τον κόσμο.

«Το να σχεδιάζεις εξώφυλλα μουσικών άλμπουμ είναι σαν μια τέχνη να αποτίει φόρο τιμής σε μια άλλη». Ο Στορμ Τόργκερσεν, σχεδιαστής και κινηματογραφιστής, έχει καταφέρει να μεταφράσει μερικές από τις ισχυρότερες μουσικές συνθέσεις σε κάποιες από τις δυνατότερες εικόνες της μουσικής σε όλο τον κόσμο.

Δημιουργός πάνω από 400 μουσικών άλμπουμ -από το εξώφυλλο του δίσκου «Best of» των «Πινκ Φλόιντ» με τα παράθυρα μες στα παράθυρα έως τα ιστορικά εξώφυλλα των «Λεντ Ζέπελιν», Σιντ Μπάρετ, Μπρους Ντίκινσον, Πίτερ Γκάμπριελ, «The Nice», «Κράνμπερις» - ο Στορμ Τόργκερσεν εξομολογείται στον «Ιντιπέντεντ» κάποια από τα μυστικά της τέχνης και της δημιουργικής διαδρομής του.

«Μερικές φορές οι μουσικοί δεν ξέρουν ούτε καν σε τι αναφέρεται η μουσική τους, γεγονός που κάνει τη σχεδιαστική διαδικασία λίγο δύσκολη». Ο Τόργκερσεν θυμάται τι συνέβη όταν ρώτησε τους «Πινκ Φλόιντ» για το «Wishing you were here».

«Οταν είπα στους τύπους «Για τι πράγμα μιλάει;», εκείνοι απάντησαν «Δεν ξέρουμε». Οπότε περάσαμε έναν μήνα προσπαθώντας να καταλάβουμε. Εκείνοι ηχογραφούσαν στο Abbey Road και εγώ πήγαινα για παρέα, έπινα καμιά μπίρα και το συζητούσαμε. Υστερα από λίγο βρήκαμε στ’ αλήθεια την απάντηση. Μιλούσε για την απουσία».

«Τι αναζητώ»
Ολοι οι καλλιτέχνες είναι κάπου απορροφημένοι, θεωρεί ο Τόργκερσεν. «Ο Βαν Γκογκ ήταν απορροφημένος από την τρέλα του. Ο Πικάσο ήταν απορροφημένος από το σεξ. Ο Ρόθκο ήταν πιθανόν απορροφημένος από την κατάθλιψη. Ολοι έχουν εμμονή με κάτι. Αυτή η εμμονή είναι που αναζητώ», λέει ο σχεδιαστής. Οταν η ομάδα του αναλαμβάνει ένα καινούργιο πρότζεκτ, ακούν συνεχώς τη μουσική και γράφουν και ξαναγράφουν τους στίχους, αναζητώντας την εμμονή του καλλιτέχνη.

Ο Τόργκερσεν γνώριζε τον Σιντ Μπάρετ και τον Ρότζερ Γουότερς (των «Φλόιντ») από το Κέμπριτζ, όπου σπούδαζαν μαζί. Οταν εκείνοι το 1968 έψαχναν κάποιον να σχεδιάσει το εξώφυλλό τους, ο Τόργκερσεν τους είπε «αλαζονικά», όπως ο ίδιος λέει, «Γιατί να μην το κάνω εγώ;».

«Ετσι έκανα το πρώτο άλμπουμ των «Φλόιντ» με τον Γκίλμορ, «A Saucerful of Secrets», σε ηλικία 22-23 χρόνων, χωρίς να έχω την παραμικρή ιδέα τού τι κάνω... Απλώς όντας αρκετά πιεστικός». Στον δεύτερο δίσκο τους, «Ummagumma» το 1969 κατάλαβε «με βεβαιότητα» ότι μπορούσε πια να το κάνει.

Αυτό τον καιρό ο Τόργκερσεν ετοιμάζει ακόμα ένα εξώφυλλο για τους «Φλόιντ» και τον δίσκο τους «Power Finger», καθώς και εξώφυλλα για τον ρόκερ Στιβ Μίλερ και τα συγκροτήματα «Pendulum», «Disco Biscuits» και «Biffy Clyro».

«Αγαθό»
«Η μουσική είναι το πολυτιμότερο αγαθό που μπορείς να αγοράσεις με ελάχιστα χρήματα ή να «κατεβάσεις» και το οποίο μπορεί να σου αλλάξει τη ζωή. Δεν είναι ψυχαγωγία. Ο Σαίξπηρ δεν είχε πει ότι η μουσική είναι η τροφή για την αγάπη;». ΣΟΦΙΑ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ