«Τραγουδώ Σαπφώ σε φάντος»

22.02.2010
«Η Αρχαία Ελλάδα με μαγεύει. Οπου κι αν τη συναντώ δεν την αποφεύγω», λέει η Μίσια, που φέρνει τους προσωπικούς της «Δρόμους» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Στη δεκαετία του '90 η Μίσια έμοιαζε περισσότερο με σταρ της σοφιστικέ ποπ παρά με φαντίστα έτοιμη να ξεβγάλει με τη φωνή της πόνο. Τότε τα χείλια της ήταν βαμμένα κατακόκκινα. Τα μαλλιά της κομμένα καρέ. Και τα μαύρα ρούχα που φορούσε θύμιζαν περισσότερο Αγγλίδα φοιτήτρια σχολής σχεδίου μόδας παρά την τραγουδίστρια διάδοχο του μύθου της Αμάλια Ροντρίγκες.

Η Μίσια τραγουδά φάντο. Πορτογαλέζικο μπλουζ, δηλαδή. Ηχογραφεί άλμπουμ από το 1991. Το πού πάει η φωνή της δεν μας είναι άγνωστο. Η Μίσια έχει περάσει πολλές φορές από εδώ. Και από τη σκηνή πάντα εκείνο που αντίκριζε ήταν ασφυκτικά γεμάτες αίθουσες συναυλιών.

Η νέα ζωντανή της παράσταση έχει προγραμματιστεί για τη Δευτέρα 8 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη. Η τραγουδίστρια από την Πορτογαλία, που από το 2005 ζει στο Παρίσι, έδωσε στο νέο της άλμπουμ τον τίτλο «Ruas» (μετάφραση στα ελληνικά «Δρόμοι»). Λίγο πριν τη δούμε στη σκηνή, η Πορτογαλέζα τραγουδίστρια μάς μίλησε για την ανάγκη της να τραγουδά και να μαγεύεται από οτιδήποτε αρχαιοελληνικό.

Θέλω να ξεκινήσουμε, ρωτώντας σας αυτό που πιθανά έχετε βαρεθεί να απαντάτε. Τι σκέφτεστε όταν σας ρωτούν αν είστε η διάδοχος της Αμάλια Ροντρίγκες;

Προφανώς αυτά τα σχόλια λέγονται για καλό σκοπό. Αυτό που σκέφτομαι είναι πως η Αμάλια Ροντρίγκες δεν έχει την ανάγκη μιας διάδοχης φωνής. Η μουσική της είναι ακόμα ζωντανή στις καρδιές μας. Τη θαυμάζω. Υπήρξε η πρώτη φαντίστα που κατάφερε να ανοίξει τα σύνορα της Λισαβόνας, να κάνει τη μουσική της πόλη διάσημη σε όλο τον κόσμο. Ως τραγουδίστρια αισθάνομαι πως υπάρχω ανάμεσα σε εκείνη και τη νέα γενιά τραγουδιστών των φάντος.


Ηταν δική σας απόφαση να «τοποθετήσετε» ηλεκτρικά όργανα στο κυρίως ακουστικό φάντο;

Το τελευταίο μου άλμπουμ είναι διπλό. Το πρώτο το ονόμασα «Λισμπονάριουμ». Είναι μια ονειρική αφιέρωση μελωδιών και λέξεων στη Λισαβόνα. Εχει μόνο ακουστικά όργανα σαν την πορτογαλέζικη κιθάρα, το μπάσο και τη βιόλα. Το δεύτερο έχει ηλεκτρικά όργανα. Είναι το προσωπικό μου ταξίδι σε κουλτούρες και ιδέες που δεν έχουν σχέση με την Πορτογαλία, αλλά με αυτό που ονομάζω ζωή.

Εκεί διασκευάζω από «Τζόι Ντιβίζιον» μέχρι Καμαρόν Ντε Λα Ισλα. Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας μου προσπάθησα να αποφύγω την ταυτοποίηση με ένα είδος ήχου. Δεν είμαι εύκολος άνθρωπος. Είμαι περίπλοκος. Αναπόφευκτα αυτό βγαίνει και στην ερμηνεία μου. Φαντάζομαι αυτό είναι κάτι που το κοινό γνωρίζει. Και προφανώς απολαμβάνει.

Πείτε μου, το ότι χρησιμοποιείτε ηλεκτρικά όργανα στα φάντος είναι κάτι που σοκάρει τους παραδοσιακούς ακροατές του;

Αυτοί οι τύποι πρέπει να δοκίμασαν την αίσθηση που αφήνει ένα σοκ ή μια ιεροσυλία πολύ πριν από μένα. Μην ξεχνάτε πως η Αμάλια (Ροντρίγκες) τόλμησε να τραγουδήσει φάντο στα Αγγλικά ή πως δεν δίστασε να εφαρμόσει πάνω τους όργανα ανήκουστα για την ιστορία του φάντο, όπως το σαξόφωνο.

Τι θα ακούσουμε στο νέο ραντεβού που κλείνετε με το κοινό της Αθήνας;

Το νέο μου άλμπουμ, όπως επίσης και τη μελοποιημένη εκδοχή ποιήματος της Σαπφούς, σε μουσική της Αγγελικής Ιωνάτου.

Ποια είναι η εντύπωση που έχετε για την Ελλάδα;

Στην Αθήνα μ’ αρέσει να περνώ ώρες στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Οι φίλοι μου μου λένε: «Δεν το πιστεύουμε πως θέλεις να πας ξανά εκεί». Για μένα το να έρχομαι σε επαφή με τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό είναι η απόπειρα κατανόησης των πάντων. Η αρχαία Ελλάδα με μαγεύει. Οπου και αν τη συναντώ, δεν την αποφεύγω. Το αντίθετο, προσπαθώ να την καταλάβω.

Η ιστορία του Μαντείου των Δελφών είναι συναρπαστική. Το μοντέλο ζωής που όρισαν οι αρχαίοι Ελληνες είναι ακόμα ενεργό. Δεν γνωρίζω πολλά πράγματα για τη μοντέρνα Ελλάδα. Μόνο τη δουλειά συγκεκριμένων καλλιτεχνών, όπως της Ελένης Καραΐνδρου, του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, της Φαραντούρη, της Βενετσάνου. Εχω διαβάσει Καβάφη. Εχω δει ταινίες του Αγγελόπουλου, αλλά οι γνώσεις μου γύρω από αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε σύγχρονη Ελλάδα σταματούν εκεί.


Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
Η Μίσια θα εμφανιστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, τη Δευτέρα 8 Μαρτίου. Τιμές εισιτηρίων: € 25,00 (φοιτητικά) - € 35 - € 45 - € 60 και € 75 (διακεκριμένη ζώνη). Η προπώληση των εισιτηρίων γίνεται στα ταμεία του Μεγάρου, στο εκδοτήριο Ομήρου 8, στο Σύνταγμα, Δευτέρα με Παρασκευή 10 το πρωί με 4 το απόγευμα και τηλεφωνικά με πιστωτική στο 210-7282333 ή ηλεκτρονικά στο www.megaron.gr. Ωρα έναρξης 9.00 μ.μ.

Γ.Παναγόπουλος