Η Δεύτερη Συνάντηση Φωτογράφων των Bαλκανικών Xωρών

28.01.2002
Tο Φωτογραφικό Kέντρο Θεσσαλονίκης με την υποστήριξη του Yπουργείου Πολιτισμού διοργανώνει τον Aπρίλιο και το Mάιο του 2003 στη Θεσσαλονίκη τη B' Συνάντηση Φωτογράφων των Bαλκανικών Xωρών, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Oλυμπιάδας εν΄όψιν των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
&00 Tο Φωτογραφικό Kέντρο Θεσσαλονίκης με την υποστήριξη του Yπουργείου Πολιτισμού διοργανώνει τον Aπρίλιο και το Mάιο του 2003 στη Θεσσαλονίκη τη B' Συνάντηση Φωτογράφων των Bαλκανικών Xωρών, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Oλυμπιάδας εν΄όψιν των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Κύριος κορμός της διοργάνωσης θα είναι τέσσερις μεγάλες ομαδικές εκθέσεις, στις οποίες ο κάθε φωτογράφος θα έχει μια ευπρόσωπη ατομική παρουσία (10-15 φωτογραφίες).
Σε ανακοίνωσή του Φωτογραφικού Kέντρου Θεσσαλονίκης δίνεται η περιγραφή των θεμάτων των τεσσάρων ομαδικών εκθέσεων, η οποία όπως επισημαίνεται δεν θα πρέπει να θεωρείται περιοριστική:

Ο ΧΡΟΝΟΣ παραπέμπει στην Ιστορία, η Ιστορία στη Μνήμη, η Μνήμη στη Γνώση. Η μετάβαση από το μύθο στη γνώση είναι ένας διαρκής αγώνας για όλους τους πολιτισμούς και όλες τις εποχές. Οι χιλιετίες του Ελληνισμού, η διαχρονία του ελληνικού πολιτισμού είναι ένα μόνο από τα πολλά παραδείγματα. Είναι όμως ένα παράδειγμα χαρακτηριστικό για τη σχέση μας με την Ιστορία, δηλαδή και με το παρελθόν και με το μέλλον.
Ποια αίσθηση του χρόνου, δηλαδή της Ιστορίας, δηλαδή του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος έχει ο άνθρωπος της κοινωνίας της πληροφορίας, που πιστεύει ότι ζει μέσα στο μέλλον και χάνει την ουσία του παρόντος του;

Ο ΤΟΠΟΣ διαμορφώνει τη σχέση μας τόσο με τον εαυτό μας όσο και με τους άλλους. Ο τόπος μας επιτρέπει να αντιληφθούμε τόσο το τοπικό όσο και το παγκόσμιο. Να μεταβούμε από τον πολιτισμό της πόλης στον πολιτισμό του πλανήτη. Να θέσουμε αλλά και να υπερβούμε τα σύνορα. Να κινηθούμε στον άξονα Ανατολή - Δύση αλλά και στον άξονα Βορράς - Νότος. Να αντιληφθούμε τον πολιτισμό ως ένα διαρκές μεταίχμιο. Ως μια διαρκή μετάβαση και υπέρβαση. Ως ένα οικουμενικό και ταυτοχρόνως ως ένα τοπικό φαινόμενο, καθώς τίποτα δεν μπορεί να είναι παγκόσμιο αν δεν είναι αυθεντικά τοπικό. Ο τόπος οδηγεί στην ουτοπία και η ουτοπία στο πραγματικό. Ο τόπος ορίζεται επίσης ως περιβάλλον. Ως σχέση φύσης και πολιτισμού. Ως αειφορία.

Ο ΛΟΓΟΣ ην εν αρχή. Ο λόγος ως αιτία, ως αφήγηση, ως έμπνευση, ως διάλογος, ως πληροφορία είναι το ίδιο το σώμα της πολιτιστικής δημιουργίας, το ίδιο το σώμα του πολιτισμού. Από τον πύργο της Βαβέλ έως το διαδίκτυο ο άνθρωπος αναζητεί την αλήθεια μέσα από τις διαψεύσεις και την επικοινωνία μέσα από τις παρεξηγήσεις.
Ο Λόγος ως γραφή ενσωματώνει τη μνήμη και τη δημιουργία. Ο Λόγος ως αφήγηση εξηγεί τον κόσμο. Ο Λόγος ως επιστήμη ανατρέπει τον εαυτό του.

Ο άνθρωπος διαμορφώνει τη σχέση του με τον χρόνο, τον τόπο και το λόγο ως σύγχρονος Προμηθέας, που αγωνίζεται διαρκώς για τη χειραφέτησή του και για την κατάκτηση της γνώσης μέσα από τη συμβίωση, τη συμμετοχή και τη συνδημιουργία. Πολύ συχνά, όμως, μέσα από τη σύγκρουση. Συνεπώς, ο πολιτισμός δεν μπορεί παρά να είναι σε παγκόσμιο επίπεδο πολιτισμός της ειρήνης και σε τοπικό επίπεδο πολιτισμός της κοινωνικής συνοχής. Ο πολιτισμός μας δεν μπορεί παρά να είναι και πολιτισμός των "άλλων", των "λοιπών", των αποκλεισμένων.

Για την έγκαιρη προετοιμασία των εκθέσεων έχει καθορισθεί τελευταία ημέρα παραλαβής των portfolios η 31η Mαίου 2002. Περισσότερες πληροφορίες στη γραμματεία του ΦKΘ (6.30'-10.00'). Tηλ:0310-256296 φαξ:0310-920988.