Οι εκθέσεις του 47ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, αν και αυτόνομα καλλιτεχνικά γεγονότα, συμπληρώνουν και αναδεικνύουν τα κινηματογραφικά αφιερώματα, ενώ παράλληλα αποκαλύπτουν στο κοινό διαστάσεις της κινηματογραφικής τέχνης πέρα από αυτές που φανερώνονται στην οθόνη. Αναλυτικά οι εκθέσεις του 47ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης:
1. ΒΙΜ & ΝΤΟΝΑΤΑ ΒΕΝΤΕΡΣ: AKINHTA ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΚΙΝΟΥΜΕΝΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ
Στο πλαίσιο του φετινού κεντρικού πολύπλευρου αφιερώματος στον γερμανό σκηνοθέτη Βιμ Βέντερς -ο οποίος και θα παραστεί στο Φεστιβάλ- θα πραγματοποιηθεί έκθεση, δική του και της συζύγου του Ντονάτα Βέντερς, με φωτογραφίες από τα γυρίσματα των ταινιών του, μέρος των οποίων θα κάνουν την παγκόσμια πρώτη τους στη Θεσσαλονίκη.
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από 17 Νοεμβρίου 2006 έως 3 Ιανουαρίου 2007 στο Μουσείο Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης, σε συν-διοργάνωση με το Μουσείο Φωτογραφίας και την υποστήριξη του Γερμανικού Ινστιτούτου Γκαίτε (Αθήνα & Θεσσαλονίκη), του Γερμανικού Προξενείου της Θεσσαλονίκης και της Γερμανικής Πρεσβείας. Επιμελητές της έκθεσης είναι ο Βαγγέλης Ιωακειμίδης και η Μάριον Ιγγλέση.
2. ΕΥΑ ΣΒΑΝΚΜΑΓΙΕΡΟΒΑ - ΓΙΑΝ ΣΒΑΝΚΜΑΓΙΕΡ: ΤΟ ΜΑΤΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ, ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ (ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΤΑΙΝΙΕΣ)
Μια έκθεση αφιερωμένη στο εικαστικό έργο του πρωτοπόρου τσέχου δημιουργού Γιαν Σβανκμάγιερ, σε επιμέλεια του ίδιου, παρουσιάζει για πρώτη φορά το 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στo πλαίσιo των Δημητρίων 2006.
Η έκθεση αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της πλήρους αναδρομικής παρουσίασης του κινηματογραφικού του έργου στο πλαίσιο του τμήματος Ημέρες Ανεξαρτησίας. Την έκθεση, η οποία πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης - Αντιδημαρχία Πολιτισμού (Δημήτρια 2006), θα φιλοξενήσει ο χώρος Γενί Τζαμί από τις 18 Νοεμβρίου έως τις 10 Δεκεμβρίου 2006.
Τα εκθέματα αποτελούν μια μοναδική επιλογή με έργα ζωγραφικής, γλυπτά και μαριονέτες και «απτικής τέχνης» (tactile art) που αλληλοσυμπληρώνουν μοναδικά το υπερρεαλιστικό σύμπαν των ταινιών του. Μέρος των έργων υπογράφεται από την πρόσφατα χαμένη σύντροφο και καλλιτεχνική διευθύντρια των ταινιών του, την ποιήτρια και εικαστικό Εύα Σβανκμαγιέροβα.
3. ΝΟΥΡΙ ΜΠΙΛΓΚΕ ΤΖΕΪΛΑΝ: ΠΑΝΟΡΑΜΙΚΗ ΤΟΥΡΚΙΑ - Ο κόσμος του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν
Το 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει σε παγκόσμια πρεμιέρα μια έκθεση με φωτογραφίες του τούρκου σκηνοθέτη Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν, στο πλαίσιο του αφιερώματος που πραγματοποιείται στο έργο του από το τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια.
Πρόκειται για τοπία και πορτρέτα που φωτογράφισε ο Νουρί Μπιλγκέ Τζειλάν κατά την διάρκεια των ταξιδιών του σε όλη την Τουρκία, αναζητώντας τοποθεσίες για τις ταινίες του. Είναι υψηλής ποιότητας τυπώματα σινεμασκόπ, 60εκ x127εκ με ειδικό μελάνι σε βαμβακερό χαρτί Hahnemühle, περιορισμένης έκδοσης και με υπογραφή του καλλιτέχνη.
Η έκθεση θα διαρκέσει από 17 έως 26 Νοεμβρίου 2006 στην Αγορά Μπεζεστένι, σε επιμέλεια της Μάριον Ιγγλέση. Η έκθεση πραγματοποιείται με την στήριξη της 9ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και με την υποστήριξη των «Ιδιοκτητών της στοάς Μπεζεστένι».
4. ΚΑΟ ΦΕΪ
Στο πλαίσιο του αφιερώματος στο Νέο Κινέζικο Κινηματογράφο, το Φεστιβάλ προβάλλει την δουλειά της νεαρής κινέζας Κάο Φέι και μάλιστα σε Ευρωπαϊκή πρεμιέρα την τελευταία της δουλειά Whose Utopia (2006). Η Κάο Φέι, αντιπροσωπεύει μια νέα γενιά καλλιτεχνών οι οποίοι δρώντας σε ένα κοινωνικό πλαίσιο μεγαλύτερης πολιτικής ανοχής, χρησιμοποιούν το βίντεο, την φωτογραφία, την παράσταση και την ζωγραφική για να εκφράσουν την εμπειρία του να μεγαλώνεις σ’ ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο αστικό περιβάλλον.
Η έκθεση (17-26 Νοεμβρίου 2006) πραγματοποιείται σε επιμέλεια της Μάριον Ιγγλέση, με την στήριξη της 9ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
5. ΙΒ ΣAΣΜΑΝ
Το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης με τη συνεργασία του 47ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου παρουσιάζουν από τις 19 Νοεμβρίου 2006 έως τις 7 Ιανουαρίου 2007 στο ΚΣΤ/Αποθήκη Β1 στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, την έκθεση των Eve Sussman & The Rufus Corporation, σε επιμέλεια Κατερίνας Κοσκινά.
Παράλληλα το νέο έργο της καλλιτέχνιδας, η video opera The Rape of the Sabine Women, θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρεμιέρα στις 19 Νοεμβρίου, στον κινηματογράφο Ολύμπιον. (Ώρα προβολής: 13:00).
6.ΕΚΘΕΣΗ ΛΗΔΑΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Η εγκατάσταση-περιβάλλον της Λήδας Παπακωνσταντίνου που διοργανώνεται από το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα περιλαμβάνει προβολές όλων των φιλμ της καλλιτέχνιδας. Ορισμένα φιλμ και πολλά από τα ντοκουμέντα θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο κοινό. Την ημέρα των εγκαινίων θα γίνει και η παρουσίαση του βιβλίου της Λήδας Παπακωνσταντίνου Performance, Film, Video 1969 - 2004 από τις εκδόσεις Κύβος στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Η έκθεση πραγματοποιείται στα Λουτρά Παράδεισος - Μπέη Χαμάμ (16 Νοεμβρίου - 3 Δεκεμβρίου 2006), σε επιμέλεια Ντένη Ζαχαρόπουλου.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
1. ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ - Έκθεση Φωτογραφίας «Η Εποχή του Ομιλούντος»
Πριν από έναν χρόνο, από τις εκδόσεις ΚΟΑΝ κυκλοφόρησαν «οι γυναίκες του πρόχειρου λόγου» του Μιχάλη Αναστασίου. Γυμνά, ασπρόμαυρα σώματα, που γλιστρούν από το φως στη σκιά, χωρίς χώρο, χωρίς ύλη. Στο πλαίσιο του 47ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ο Μιχάλης Αναστασίου παρουσιάζει μια νέα ενότητα φωτογραφιών, πάλι σε γυμνό, πάλι σε ασπρόμαυρο. Τίτλος της, Η εποχή του ομιλούντος. Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφημένες συνομιλίες που έγιναν από τον Νοέμβριο του 2005 μέχρι τον Μάρτιο του 2006, και θα πραγματοποιηθεί στο Αντλιοστάσιο ΟΛΘ (17-26 Νοεμβρίου 2006).
2. ΡΑΝΙΑ ΚΑΠΕΛΙΑΡΗ - Η ΕΛΕΓΕΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗΣ
Η Ράνια Καπελιάρη με την έκθεσή της Η Ελεγεία της περιπλάνησης, την οποία επιμελείται η ίδια, επεξεργάζεται το θέμα του ταξιδιού μέσα από τον κινηματογράφο με εικαστικές παρεμβάσεις, κολλάζ και ψηφιακές εικόνες κάτω από το βλέμμα κινηματογραφικών προσώπων. Τα έργα που θα είναι κυρίως σε μεγάλη κλίμακα, θα ζωντανέψουν σκηνογραφικά τον χώρο της Αποθήκης 8 στον ΟΛΘ, από τις 17 έως τις 26 Νοεμβρίου 2006.
Οι εκθέσεις του 47ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, αν και αυτόνομα καλλιτεχνικά γεγονότα, συμπληρώνουν και αναδεικνύουν τα κινηματογραφικά αφιερώματα, ενώ παράλληλα αποκαλύπτουν στο κοινό διαστάσεις της κινηματογραφικής τέχνης πέρα από αυτές που φανερώνονται στην οθόνη.