Η συντήρηση της Τέχνης και... η τέχνη της συντήρησης

07.11.2003
Μετά από πέντε ετών συνεχείς εργασίες συντήρησης το άγαλμα του Μωυσή που δημιούργησε πριν απο 500 χρόνια ο Μιχαήλ Αγγελος δείχνει ολοκαίνουργιο. Οι συντηρητές προσπαθούν να πείσουν τους ειδικούς ότι πρέπει να ξεκινήσουν και οι εργασίες συντήρησης του γυμνού Δαυίδ στην Φλωρεντία.
Μετά από πέντε ετών συνεχείς εργασίες συντήρησης το άγαλμα του Μωυσή που δημιούργησε πριν απο 500 χρόνια ο Μιχαήλ Αγγελος δείχνει ολοκαίνουργιο. Οι συντηρητές εργαζόνταν συνεχώς για να αποκαλύψουν όλη την ομορφιά του περίφημου αγάλματος του Μωυσή και προσπαθώντας να πείσουν τους ειδικούς ότι πρέπει να ξεκινήσουν και οι εργασίες συντήρησης του γυμνού Δαυίδ στην Φλωρεντία.

''Στόχος μας είναι να φέρουμε και πάλι στο φως την αρχική δουλειά και τέχνη του Μιχαήλ Αγγελου, η οποία αρχικά σακατεύτηκε απο τους κριτικούς και μετά απο τους χτίστες. Στην αρχή το γλυπτό έδειχνε βδελυρό, αλλά σιγά σιγά και με υπμονή απο το 1998 αφαιρέσαμε απο πάνω του όλη τη βρωμιά. Ο Μωυσής είναι η πραγματική έκφραση της δύναμης και τους πάθους του Μιχαήλ Αγγελου'', δηλωσε ο επικεφαλής των συντηρητών Αντόνιο Φορτσελίνο.

Τα αποκαλυπτήρια έχουν προγραμματισθεί για τον Ιανουάριο. Οι συζητήσεις ωστόσο συνεχίζονται και οξύνονται για το εάν στον κόσμο της τέχνης πρέπει να γίνονται εργασίες συντήρησης σε τέτοιου είδους αριστουργήματα. Ο Τζεημς Μπεκ, ιστορικός τέχνης του πανεπιστημίου της Κολούμπια, υποστηρίζει ότι με τη συντήρηση επιβάλλεται ''το παρόν πάνω στην τέχνη και την αλλοιώνει για πάντα''.
Ο Μπεκ έχει ταχθεί κατά του καθαρισμού του γυμνού Δαυίδ, γλυπτό το οποίο θεωρείται το σύμβολο της πλούσιας καλλιτεχνικής κληρονομιάς της Ιταλίας, και υποστηρίζει ότι ο καθαριθμός θα αλλοιώσει την έκφραση του. Ωστόσο ο Φορτσελίνο υποστηρίζει ότι όλη αυτή η διαμάχη για τον Δαυίβ γίνεται για το ποιός θα συγκεντρώσει πάνω του τους προβολείς της δημοσιότητας. '' Η διαδικασία καθαρισμού και ανακαίνισης του γλυπτού δεν είναι διαστημική επιστήμη. Η επιτυχία ή η αποτυχία της όλης διαδικασίας δεν οφείλεται στα προϊόντα που χρησιμοποιούνται, αλλά στην ικανότητα και στην τέχνη του συντηρητή'', καταλήγει ο Φορτσελίνο.