Αφορμή; Η συγκλονιστική Μποέμ του Πουτσίνι που θα παρουσιαστεί από τη Λυρική Σκηνή την περίοδο των Χριστουγέννων στη εκδοχή της από τη διάσημη Ιταλίδα σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμύλλερ, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού με ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστών.
Εμείς μιλήσαμε με ένα εκ των ζευγαριών της παράστασης. Την Μαρία Μητσοπούλου που υποδύεται την Μουζέτα και τον Διονύση Σουρμπή που υποδύεται τον Μαρτσέλο.
(πατήστε στη φωτογραφία για μεγέθυνση)
Η Μαρία Μητσοπούλου μας ξεναγεί στα πανέμορφα σκηνικά: Είμαστε στην εποχή του Τουλούζ Λοτρέκ… Το σκηνικό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν πίνακας ζωγραφικής. Σκηνικά και κοστούμια είναι ακριβώς έτσι σχεδιασμένα σαν να βλέπουμε μπροστά μας ακόμη και κινηματογραφική ταινία. Έχουν τόση λεπτομέρεια που είναι σαν να θέλαμε να κάνουμε κινηματογράφο και όχι όπερα.
Ενώ, ο Διονύσης Σούρμπης μας παρουσιάζει ο ίδιος την Μποέμ: Οι Μποέμ είναι οι τέσσερις φίλοι που ζουν φτωχικά σε μια κρύα σοφίτα στο Παρίσι. Ο Ροντόλφο είναι ο ποιητής, ο Μαρτσέλο ο ζωγράφος, ο Σονάρ ο μουσικός και ο Κολίνα ο φιλόσοφος. Κάποια στιγμή ανεβαίνει στη σοφίτα η Μιμή και από κει ξεκινά μια αγάπη πλατωνική ανάμεσα σ΄αυτή και τον Ροντόλφο. Γιατί δεν υπήρχε τίποτα άλλο παρά ένα φλερτ μεταξύ τους. Γι αυτό και στο τέλος η Μιμή αναφέρει: Μπορώ τώρα να σε πω «Αγαπημένε μου Ροντόλφο».Η Μουζένα είναι η αγαπητικιά η δικιά μου. Μαζί ζούμε έναν έρωτα πραγματικό, μόνο που ποτέ δεν είναι νηφάλιος. Μαζί δεν κάνουμε και χώρια δεν μπορούμε….
Αγαπημένη στιγμή του; Σίγουρα η αρχική, εκεί που ξεκινάει το παιχνίδι με τους τέσσερις φίλους… Η πρώτη εικόνα δηλαδή… η ιστορία των μποέμ που εκτυλίσσεται επί ένα τέταρτο. Από εκεί καταλαβαίνει κάποιος και το τι θα επακολουθήσει…
%PHOTO17%
%PHOTO18%
%PHOTO19%
%PHOTO20%
Αγαπημένη στιγμή της Μαρίας Μητσοπούλου; Σίγουρα η σκηνή της προσευχής της Μουζέτα για να σωθεί η Μιμή. Πιο συγκεκριμένα, η παρέα διασκεδάζει και η Μουζέτα κάνει μία αναπάντεχη είσοδο που αλλάζει ολόκληρη την ψυχολογική κατάσταση. Από τη διασκέδαση περνάμε σ΄ένα πιο πένθιμο περιβάλλον, γιατί την ακολουθεί ασθμαίνοντας η Μιμή και όλοι καταλαβαίνουν πως αυτές είναι οι τελευταίες της στιγμές. Η Μουζέτα αποφασίζει να πουλήσει τα πολύτιμα σκουλαρίκια που φοράει για να αγοράσει ένα μανσόν για να ζεσταθούν τα χέρια της Μιμής που κρυώνει. Και το κάνει επειδή είναι η τελευταία επιθυμία της Μιμής αυτή. Έπεται η προσευχή, όπου η Μουζέτα παρακαλεί την μητέρα του Χριστού να σώσει τη Μιμή γιατί η ίδια δεν δικαιούται κάποια βοήθεια. Είναι ανάξια, ενώ η Μιμή έιναι ένας αγγελος… Αυτή η μεταστροφή με γοητεύει ιδιαίτερα….. από την παρδαλή και ελαφρόμυαλη κοκότα, η Μουζέτα μετατρέπεται σε έναν αληθινό άνθρωπο με αισθήματα και σοφία….
%PHOTO22%
%PHOTO23%
%PHOTO24%
%PHOTO25%
Ως προς την σκηνοθεσία, αυτή είναι κλασική. Αυτό είναι το καλό, κατά τον Διονύση Σουρμπή πρόκειται για μία κλασική παραγωγή και είναι εξαιρετικά σημαντικό αυτό γιατί τέτοιες σκηνοθεσίες λείπουν σήμερα. Ευτυχώς η Λυρική μετά το χάος παλαιότερων παραγωγών είτε ανεβάζει τέτοιες κλασικές παραγωγές είτε τις αναβιώνει.
%PHOTO27%
%PHOTO28%
%PHOTO29%
%PHOTO30%
Η Μαρία Μητσοπούλου αντίστοιχα θεωρεί πως πλέον είναι σαφές από την εμπειρία της πως το κοινό όχι απλώς επιθυμεί την κλασική αναβίωση κάποιων έργων, αλλά σχεδόν το απαιτεί κιόλας. Γιατί βασικά πληρώνει. Και αυτό που χαρακτηρίζει τους περισσότερους λάτρεις της όπερας και μη, είναι να έρθουν να δουν κάτι που θα τους γυρίσει σε άλλες εποχές και θα τους βάλει μέσα σε μία άλλη ατμόσφαιρα. Ο κόσμος ζει στη σύγχρονη εποχή και δεν νομίζω πως θέλει να πληρώνει για να πάει να δει πάλι κάτι από τη σύγχρονη εποχή. Έχει ανάγκη ψυχικά να ταξιδέψει αλλού…
%PHOTO32%
%PHOTO33%
%PHOTO34%
%PHOTO35%
Τι είναι αυτό όμως που κάνει την Μποέμ τόσο μοναδικό έργο; Η Μαρία Μητσοπούλου υποστηρίζει πως το κύριο στοιχείο είναι η ευαισθησία. Τόσο ο συνθέτης όσο και ο λιμπρετίστας άγγιξαν το υψηλότερο επίπεδο ευαισθησίας προσεγγίζοντας το θέμα του έρωτα, τη ζωήε και του θανάτου. Αντιστοίχως, ο Διονύσης Σουρμπής πιστεύει πως αυτό που την κάνει μοναδική είναι η μουσική της. «Ο Πουτσίνι στα καλύτερά του. Η μουσική του είναι απίστευτη…. Από την αρχή μέχρι το τέλος δεν πετάς τίποτα… Ο συνθέτης προδιαθέτει ψυχικά και σωματικά το τι θα δει ο θεατής….» αναφέρει χαρακτηριστικά.
%PHOTO36%
%PHOTO37%
%PHOTO38%
%PHOTO39%
%PHOTO40%
Συνεντεύξεις- επιμέλεια: Γεωργία Οικονόμου
Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου (kikipap.com)