O Θάνος Τοκάκης λίγο πριν την πολυαναμενόμενη παράσταση του «Προμηθέα Δεσμώτη» στις 12 Ιουλίου, στην Επίδαυρο, υπό τα σκηνοθετικά ηνία του Έκτορα Λυγίζου, μιλά στο e-go αποκαλύπτοντας πολλές από τις κρυφές πτυχές της!
Περισσότερα για την παράσταση διαβάστε εδώ
e-go: Πες μας λίγα λόγια για την παράσταση αυτή
Tο έργο μιλάει για την τιμωρία του Προμηθέα από τον Δια, επειδή χάρισε μεταξύ άλλων τη φωτιά στους ανθρώπους. Ο Δίας τον ανάγκασε να είναι δεμένος αιώνια πάνω σ’ ένα βράχο….
e-go: Τι το διαφορετικό έχει αυτή από τις υπόλοιπες προσεγγίσεις του Προμηθέα Δεσμώτη;
Η προσέγγιση του ´Εκτορα είναι διαφορετική στο ότι έχει χρησιμοποιήσει δίπολα όσον αφορά στους χαρακτήρες του έργου, τα οποία παίζονται από δυο ανθρώπους σε κάθε ρόλο. Λειτουργούν ως σκέψεις του Προμηθέα, ο oποίος στην παράσταση μας είναι ένα ομοίωμα… Αυτό είναι και το βασικό σκηνικό μας... Η αφήγηση γίνεται μέσα από το λόγο των 8 ηθοποιών που λειτουργούν σαν μια ομάδα.
e-go: Μπορείς να σχολιάσεις – αναφορικά με το έργο πάντα- τη φράση αυτή που διαβάζουμε στο σκηνοθετικό σημείωμα του Εκτορα Λυγίζου;
«Τι είναι ο κόσμος
όταν αποκτάμε την εμπειρία του
με βάση το δύο
και όχι το ένα;»
Νομίζω πως μιλάει για τον διάλογο, για το πώς μπορούμε να λειτουργήσουμε δυαδικά και κατόπιν ομαδικά στο κοινωνικό μας γίγνεσθαι. Έτσι συμβαίνει και στην παράσταση: οι χαρακτήρες λειτουργούν σαν σε διάλογο ακόμα και στους μονολόγους τους.
Το δύο είναι πολύ σημαντικό για την παράστασή μας, το δύο γίνεται οχτώ και το οχτώ άπειρο.
Μέσα από τους άλλους μαθαίνουμε τα πράγματα και γινόμαστε αυτό που είμαστε.
e-go: Τι συμβολίζει για σένα ο Προμηθέας Δεσμώτης και πως αυτός συνδέεται με το σήμερα;
Περά του ότι είναι ένα σύγχρονο σύμβολο αντίστασης εχει ταυτόχρονα κατι πολύ ανθρώπινο, πεισματάρικο σχεδόν, που αποζητά την αναγνώριση της γενναιότητας και της ηρωικής του πράξης.
Ο καθένας μπορεί να κάνει τις αναγωγές του και να συνδεθεί, όπως σε κάθε τραγωδία, με χίλιους τρόπους. Έχει πολλά επίπεδα και ο καθένας μπορεί να συνδεθεί με ό,τι φαντάζεται. Και η σκηνοθεσία το αφήνει ανοιχτό και καλά κάνει…
e-go: Πιστεύεις πως από τη σύγχρονη Ελλάδα λείπουν τα σύμβολα αντίστασης και αν ναι, που θα πρέπει να τα αναζητήσουμε;
Για να αναζητήσουμε σύμβολα αντίστασης πρέπει να βρούμε τι είναι η αντίσταση και που θα κάνουμε αντίσταση, σε τι. Αυτό είναι το πιο σημαντικό. Πρέπει να τα κάνουμε όλα από την αρχή, βήμα βήμα.
e-go: Στην παράσταση ερμηνεύεις τρεις ρόλους… θεϊκούς. Μίλησε μας λίγο γι΄ αυτούς..
Μαζί με τον Μιχάλη Κίμωνα σύνθετουμε τα δίπολα Ήφαιστος-Κράτος, Ωκεανός, Ερμής.
Και οι 3 θεοί έχουν ένα πολύ κοινό στοιχείο. Έχουν αποδεχτεί τη νέα τάξη πραγμάτων και δεν υπάρχει στο μυαλό τους η αίσθηση ότι τα πράγματα θα έπρεπε να είναι αλλιώς. Ο ρόλος τους μέσα στο σύνολο του έργου είναι να προσπαθήσουν να δείξουν τις διάφορες πτυχές του νέου κόσμου, ο καθένας με άλλο τρόπο. Στο τέλος αυτό που κάνουν είναι να προσπαθήσει ο καθένας τους να προστατεύσει τον εαυτό του, πάρα το σύνολο…
e-go: Πως αισθάνεσαι που έπαιξες στο αρχαίο Επιδαύριο θέατρο και πως σχολιάζεις την κίνηση αυτή του φεστιβάλ Αθηνώνω να «δώσει» το θέατρο αυτό σε νέες δυνάμεις;
Δεν θα έπρεπε καν να συζητάμε όλο αυτό με τις νέες δυνάμεις, είναι άνθρωποι που έχουν αποδείξει ότι το αξίζουν και στην τέχνη δε χωρούν τέτοιες συζητήσεις.
‘Οσον αφορά εμένα, νιώθω, όπως κάθε φορά, την ενέργεια του χώρου και του κόσμου. Είναι άλλο να παίζεις σε σκηνή 200 ατόμων και άλλο μπροστά σε 5000. Υπάρχει μια επικίνδυνη γραμμή του πως θα το φοβηθείς ή πως θα το εκμεταλλευτείς.
e-go: Μελλοντικά σχέδια;
Μεφίστο στο Τσίλερ σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη και Αμλετ στη Στεγη σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά.
Γεωργία Οικονόμου