Ν. Βατόπουλος: Το παρελθόν της μοναρχίας πρέπει να απενοχοποιηθεί

27.11.2013
Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 100 ετών από τον θάνατο του Γεωργίου Α΄ εγκαινιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ομαδική εικαστική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών με θέμα το ιστορικό αποτύπωμα του μακροβιότερου βασιλιά της νεότερης Ελλάδας. Η πρωτότυπη αυτή θεματολογία της μας κέντρισε το ενδιαφέρον και για το λόγο αυτό είχαμε μία μικρή συζήτηση με τον επιμελητή της, Νίκο Βατόπουλο.

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 100 ετών από τον θάνατο του Γεωργίου Α΄ εγκαινιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ομαδική εικαστική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών με θέμα το ιστορικό αποτύπωμα του μακροβιότερου βασιλιά της νεότερης Ελλάδας.

Η πρωτότυπη αυτή θεματολογία της μας κέντρισε το ενδιαφέρον και για το λόγο αυτό είχαμε μία μικρή συζήτηση με τον επιμελητή της, Νίκο Βατόπουλο.

e-go: Πείτε μας λίγα λόγια για το τι θα δούμε στην έκθεση αυτή

Νίκος Βατόπουλος: Eίναι μία ομαδική, εικαστική έκθεση, με συμμετοχή 21 σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών, που παρουσιάζεται στην Αίθουσα Τέχνης «Καπλανών 5» έως τις 12 Δεκεμβρίου. Ο επισκέπτης θα δει κυρίως έργα ζωγραφικής σε μια πλατειά αισθητική και υφολογική παλέτα, εμπνευσμένα όλα από την ιστορική φυσιογνωμία του βασιλιά Γεωργίου Α' με πλήρη ελευθερία καλλιτεχνικής έκφρασης. Αυτό άλλωστε ήταν και το ζητούμενο. Ενα πείραμα, ένα καλλιτεχνικό άνοιγμα και μία σύγχρονη επανατοποθέτηση πάνω σε μισοφωτισμένα κεφάλαια της ιστορίας μας με τρόπο συμβολικό και υπαινικτικό.

e-go: Πως επιλέχθηκε η ιστορική φυσιογνωμία του Βασιλιά Γεωργιου Α ως θέμα μιας ομαδικής εικαστικής έκθεσης;

Ν.Β: Φέτος, συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη δολοφονία του Γεωργίου Α΄ στη Θεσσαλονίκη. Διεθνώς είθισται οι κάθε λογής ιστορικές επέτειοι να προκαλούν δράσεις και επαναπροσδιορισμούς. Ο Γεώργιος Α' υπήρξε βασιλιάς των Ελλήνων για 50 χρόνια από το 1863 ως το 1913 και ανεξάρτητα από τις προσωπικές τοποθετήσεις του καθένα, από μόνο του αυτό υπήρξε ένα αξιοσημείωτο γεγονός που χρήζει έρευνας και προβληματισμού. Η έκθεση αυτή, όμως, δεν είναι ιστορική. Είναι αμιγώς εικαστική και ακολουθεί την διεθνή πεπατημένη καλλιτεχνικής προσέγγισης ιστορικών φυσιογνωμιών.

e-go: Με ποιον γνώμονα επιλέχθηκαν τα έργα της;

Ν.Β: Με γνώμονα κριτήρια αντικειμενικής ποιότητας. Θέλαμε να συγκεντρώσουμε έναν ικανό αριθμό έργων σύγχρονης παραγωγής ειδικά φιλοτεχνημένων για την έκθεση αυτή. Ζητούμενο ήταν η αισθητική ποικιλία, η ευρηματικότητα και το άνοιγμα σε ένα πλατύ λεξιλόγιο δημιουργικής έκφρασης.

e-go: Τι θεωρείτε πως η έκθεση αυτή μπορεί να προσφέρει στον σύγχρονο Ελληνα;

Ν.Β: Πρωτίστως προσφέρει ένα «άνοιγμα» ματιάς. Η Ελλάδα, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην Ευρώπη πάσχει από έλλειμμα υποδοχής σύνθετων προσεγγίσεων πάνω στο εγγύς παρελθόν της. Ομως, τα πράγματα αλλάζουν. Οπως και ο Εμφύλιος άνοιξε ως θεματολογία και επέτρεψε τη διαρκή τροφοδότησή του με νέες τοποθετήσεις μίας νεότερης γενιάς ιστορικών έτσι και το παρελθόν της μοναρχίας στην Ελλάδα έχει ανάγκη να απαλλαγεί από συμπλεγματικές συμπεριφορές.

e-go: Ποια από τα έργα της έκθεσης ξεχωρίζετε περισσότερο;

Ν.Β: Ως συνδιοργανωτής, μαζί με την κυρία Νίκη Παπαδάκη-Βλασσιώτου της Αίθουσας Τέχνης «Καπλανών 5», επιλέξαμε έργα που μας αρέσουν και που κρίνουμε ότι έχουν νόημα να εκτεθούν στο κοινό. Σημειώνω ότι με εντυπωσίασε θετικά η προσέγγιση που κυμαίνεται από έναν αφηρημένο νεο-ρεαλισμό έως την ποπ άρτ και την σαρκαστική σημειολογία.

e-go: Ποιες άλλες ιστορικές μορφές της Ελλάδας πιστεύετε πως θα μπορούσαν να αποτελέσουν θέμα εικαστικής έκθεσης;

Πιστεύω όλες οι μορφές. Από την πολιτική ιστορία ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ο Χαρίλαος Τρικούπης, ο Κωνσταντίνος Α, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, πρόσωπα γνωστά και οικεία σε όλους. Θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον πάντως να δίναμε ως θέμα εικαστικής έκθεσης και πρόσωπα της φαντασίας, της θρησκείας ή της λαϊκής κουλτούρας, όπως η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη ή η Γκόλφω, η Κυρά Φροσίνη, ο «Νεκρός Αδελφός», η Πάπισσα Ιωάννα, ο Αγιος Γεώργιος ή ο Αγιος Σεβαστιανός.

Γεωργία Οικονόμου

[email protected]