Ο Αντώνης Μιτζέλος, ο πιο ταλαντούχος Έλληνας ροκ κιθαρίστας, έμπειρος, χαρισματικός κιθαρωδός, συνθέτης και εκτελεστής από τους πιο καταξιωμένους και αγαπημένους, παρουσιάζει στη σκηνή του Half Note - την Παρασκευή 26, το Σάββατο 27 και την Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2012 - το project «Κιθαρωδία».
Μαζί του οι AnimaCorda, που απαρτίζονται από τον Μιχάλη Μπρούζο και τον Γιώργο Μπεχλιβάνογλου, ενώ στον πρώτο κύκλο εμφανίσεων μαζί τους θα είναι η Μαριάννα Πολυχρονίδη.
Λίγο πριν ξεκινήσει τις εμφανίσεις του στο Half Note, ο Αντώνης Μιτζέλος μίλησε στο e-go για την Kitharodia και όχι μόνο:
1. «Κιθαρωδία» μια συνάντηση της ροκ με την κλασική μουσική, και την ανάμιξή τους με εθνικές μουσικές... πώς προέκυψε αυτό το project και αυτή η συνάντηση;
Από την ανάγκη της επαναπροσέγγισης της έρευνας του δρόμου προς τη μουσική με όπλο την κιθάρα! Το πρότζεκτ της Κιθαρωδίας υπάρχει από τον Μάιο, οργανώνεται, οριοθετείται, αυτοπροσαρμόζεται και στις 26 Οκτ. ξεκινάει τις παραστάσεις στο Half Note. Είναι η νέα σκέψη- πρόταση που κάνω για τον τρόπο λειτουργίας της σύγχρονης μουσικής των μουσικών και όχι πια των περαστικών κ εξ αγχιστείας καλλιτεχνών, βασιζόμενη στην αρχαιότερη πρόταση αυτή των αρχαίων Κιθαρωδών.
Συνεργάζομαι με τους Animacorda που είναι ένα κιθαριστικό ντουέτο με κέντρο την κλασική κιθάρα, αλλά και τον αυτοσχεδιασμό. Μαζί μας τραγουδά και η Μαριάννα Πολυχρονίδη. Το ροκ και το λόγιο ελληνικό τραγούδι έχουν πολλά κοινά με την κλασική μουσική, αυτά ανιχνεύουμε και προβάλλουμε στην Κιθαρωδία μαζί με την προτεινόμενη αυτοσχεδιαστική ελευθερία, δικαίωμα κάθε ικανού μουσικού. Η μουσική δεν έχει την ανάγκη της κατηγοριοποίησης, την ανάγκη της καλής συνθετικής πρόθεσης έχει και ασφαλώς την επαναφορά της λειτουργικής της ιερότητος.
2. Τι θα ακούσουμε στο Half Note;
Ένα κιθαριστικό τρίο που ασκεί την κιθαρωδία χωρίς να δεσμεύεται από τις μουσικές φόρμες των καιρών. Κατά κανόνα δικές μου συνθέσεις, και των animacorda, αλλά και διασκευές από το διεθνές Jazz και Rock ρεπερτόριο. Πολλά κιθαριστικά θέματα με δεξιοτεχνική τοποθέτηση, αλλά και με διάθεση για περιγραφή και ονειροπόληση. Τραγούδια από όλες τις συνθετικές μου περιόδους, από τους Τερμίτες έως τον «Φύλακα άγγελο» και το «Κόψε και μοίρασε στα δυο». Μέσα από την ηχητική λιτότητα θέλουμε να κινήσουμε πληροφορίες από και προς το ασυνείδητο, από και προς τους μουσικούς και το ακροατήριο. Αξίζει τον κόπο αυτή η προσπάθεια και θέλει στήριξη για να αναπτυχθεί.
3. Έχετε μακρά πορεία στο χώρο της μουσικής, από τους Τερμίτες και εντεύθεν, με σημαντικές συνεργασίες και αγαπημένες εμπορικές επιτυχίες... Τι θα κάνατε διαφορετικά σε αυτή τη διαδρομή;
Μπα, δεν το ρισκάρω!!! Είμαι πολύ υπερήφανος για τα λάθη μου, μου άφησαν τις καλύτερες στιγμές μου. Η μη πλήρης εκμετάλλευση του χρόνου και ο υπέρμετρος σεβασμός προς τους συναδέλφους μου, υπήρξαν δυο στοιχεία που θα άλλαζα ίσως... Πάντως, αφού μπορώ ακόμα να ονειρεύομαι και να κάνω νέες παραγωγές και μουσικές δεν έχει έρθει η ώρα του απολογισμού, έχει πολλά δώρα ακόμα να μας δώσει η μουσική. Από μια κουβέντα στην παρέα μας μάς προέκυψε πως η μουσική ίσως και να ’ναι τελικά η μόνη αλήθεια...
4. Είναι δύσκολη η εποχή για δημιουργούς που δεν θέλουν να συμβιβαστούν;
Όχι, είναι η πιο καλή εποχή για τους δημιουργούς όσον αφορά το θέμα των ηθικών και μουσικών συμβιβασμών. Έτσι κι αλλιώς δεν έχουμε πλέον έσοδα από πουθενά, κανείς δεν αγοράζει μουσική και κανείς δεν αποδίδει τα πνευματικά δικαιώματα όταν αυτά προκύπτουν... Είναι η χειρότερη οικονομική περίοδος που περάσαμε ποτέ!!! Βέβαια η δική μας καλλιτεχνική κρίση ξεκίνησε από τη δεκαετία του 1990 και ακλούθησε το 2000 η πλήρης οικονομική απαξίωση των συνθέτων. Μιλάμε για 99% μείωση εσόδων, αλλά και με φορολόγηση σχεδόν στο 100% του εισπραττομένου ποσού!!! αχαχαχχχαχχαα... Ναι, σίγουρα η Ελλάδα ''θέλει'' να έχει δική της μουσική και πολιτισμό... σίγουρα λέμε!
5. Αγάπη και αλήθεια... τι άλλο να έχει στις αποσκευές του ένας νέος μουσικός στο ξεκίνημά του;
Αγάπη και αλήθεια!!! Είπες τα δυο βασικά συστατικά! Χρειάζεται μετά κόπος, μελέτη ασταμάτητη για όσο ζει και έρευνα για να σχηματίσει τη φιλοσοφική θέση που θα του επιτρέψει να θέλει να κάνει τη μουσική του. Υπάρχουν και τα τραγούδια βέβαια που, ενώ είναι ότι πιο λίγο μπορεί να προσφέρει ένας συνθέτης, παραμένουν τα πιο διεισδυτικά και λειτουργικά σε όλα σχεδόν τα κοινωνικά στρώματα. Βασικό συστατικό παραμένει η γνώση της παραδοσιακής μουσικής του τόπου του, είναι ο μόνος τρόπος που με ασφάλεια τον οδηγεί στην παγκόσμια μουσική. Αλλάζουν οι καιροί και οι νότες αποκτούν και πάλι το χαμένο τους νόημα. Αγάπη και φως.
6. Αγαπημένες μουσικές άλλων καλλιτεχνών που ακούτε αυτό τον καιρό.
Ακούω συχνά Mahavisnou orcestra τελευταία, Paco μα και νέους κιθαρίστες. Ο χρόνος που διαθέτω για ακρόαση είναι πολύ λίγος πάντως, θα ήθελα περισσότερο η αλήθεια είναι.
7. Internet και μουσική. Εκτός από την πειρατεία, που καταδικάζουμε όλοι, το γεγονός ότι ένας δημιουργός μπορεί πλέον να προσεγγίσει πιο άμεσα το κοινό του δεν είναι βοηθητικό για νέους καλλιτέχνες;
Είναι θολό το τοπίο στο internet ακόμα. Κάνεις δεν ξέρει ούτε την εξέλιξη, αλλά ούτε και τους σκοπούς της ύπαρξής του. Ναι το χρησιμοποιώ για να χαρίζω κάποιες μουσικές μου σε φίλους και να τους καλώ στις συναυλίες μου. Είναι μέχρι στιγμής οι υπεύθυνοι του ίντερνετ κλέφτες, ανήθικοι νεοταξίτες, καταστροφικές μειονότητες με υπερδυνάμεις στα χέρια τους που αναιρούν το δικαίωμα του δημιουργού να εισπράττει το 4% μόλις από τα έσοδα που αυτοί τζιράρουν (χωρίς να τους έχει δώσει πότε και κανείς το δικαίωμα βέβαια να πωλούν) στο όνομα της ελεύθερης διακίνησης ιδεών χαχααχαα!!!
Τόλμα λοιπόν να πεις κάτι για τη θρησκεία τους, για το έθνος τους, για μια τρίχα από την κεφαλή τους, και την επόμενη μέρα έχεις τελειώσει φίλε... ασ’ το ... σου λέω, άστο βρωμάει. Πάντως μοιάζει και λίγο το ίντερνετ και σαν ένας ''προπομπός'' μιας νέας θρησκείας που όπως και οι προηγούμενες είχαν σχεδιαστεί για να επικρατήσουν, με τον έναν η τον άλλον τρόπο. Αυτή είναι η ουσία... πρώτα καταστρέφεις τα όπλα του εχθρού, μετά τον αποδυναμώνεις. και στο τέλος κυριαρχείς στην ψυχή του. Ιντερνετ.
8. Έχετε ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο και έχετε γνωρίσει τις μουσικές πολλών λαών. Πώς αισθάνεστε τώρα που η φήμη των Ελλήνων στην Ευρώπη είναι.... αμφιλεγόμενη.
Είναι λίγο δύσκολο το να έχουν δική τους γνώμη οι κάτοικοι της βόρειας Ευρώπης για οτιδήποτε. Είναι υποταγμένοι και ευνουχισμένοι πνευματικά λαοί, εδώ και αιώνες. Τα Μ.Μ.Ε. εκφέρουν την οικονομοκεντρική και αντιπολιτιστική θέση των πολυεθνικών και ό,τι τους πουν αυτό λένε. Δεν έχει ανάγκη η Ελλάδα τη γνώμη κανενός, καταστρέφεται και μόνη της...
9. Πώς να αντιδράσει ο σύγχρονος Έλληνας σε όλα τούτα που τον χτυπούν από παντού;
Με καρτερικότητα και εγκράτεια, εμείς έχουμε το δίκιο και τον θυμό και αυτοί τα όπλα, δεν θέλουν να πάρουν τα χρήματά μας, το γέλιο μας θέλουν να εξαφανίσουν. Με επιστροφή στην πνευματική ανάπτυξη μόνο μπορούμε να επιστρέψουμε στην ελπίδα μιας Ελλάδας αξιοκατοικήσιμης και φωτεινής. Ας τελειώσει η πενηντακονταετία του Μαλάκα επιτέλους!!! Επαναδιαχείριση ιδεών και αντίσταση στον διχασμό που μας έχουν στήσει. Τι το καλύτερο για αυτούς μετά την πτώχευση να φαγωθούμε ξανά μεταξύ μας;
10. Επόμενα σχέδιά σας;
Στήνω την Κιθαρωδία για το πρώτο τριήμερο, αλλά και τις επόμενες Δεύτερες που θα ακολουθήσουν και οργανώνω τις συναυλίες του εξωτερικού. Στόχος είναι να παίξουμε και να μεταφέρουμε τη μουσική μας παντού. Θα κυκλοφορήσω μέσα στον χειμώνα που μας έρχεται τη μουσική από μια συναυλία με μια κιθάρα μόνο, που έχω κάνει στους Δελφούς. Δεν ξέρω ακόμα τον τρόπο, είναι πολύ δύσκολο - γιατί έχει εφορία σχεδόν στο σύνολο των εσόδων. Ίσως να το... χαρίσω, εάν βρω έναν χορηγό να καλύψει το κόστος. Όλα παίζουν!
11. Πώς σχολιάζετε τις πρόσφατες δηλώσεις του Πέτρου Γαϊτάνου:
«Δεν μου αρέσουν οι νεοέλληνες (...) Μου αρέσει ο τσαμπουκάς της Χρυσής Αυγής. Θεωρώ ότι εν μέρει η Χρυσή Αυγή καλά πράττει.»
Είμαι αντίθετος με έναν νέο εμφύλιο, προτιμώ και προτείνω τη λύση της Κιθαρωδίας. Πνευματική ανάπτυξη είναι η λύση, κατάργηση μονομερώς του υπάρχοντος συστήματος του χρήματος και όχι άλλο ελληνικό αίμα στα ποτήρια των διψασμένων 'ζόμπι'... Αρκετό ήπιαν τόσους αιώνες.
Συνέντευξη Χριστίνα Τσατσαράγκου