Η Σύλβια Λιούλιου μιλά για τον Πελεκάνο

21.03.2011
Ο Πελεκάνος, το αυτοβιογραφικό έργο του Όγκουστ Στρίντμπεργκ, παρουσιάζεται στο Bios Basement σε σκηνοθεσία Σύλβιας Λιούλιου σε μια παράσταση με δύο άνδρες ηθοποιούς, τον Λαέρτη Βασιλείου και τον Μιλτιάδη Φιορέντζη.

Ο Πελεκάνος, το αυτοβιογραφικό έργο του Όγκουστ Στρίντμπεργκ, παρουσιάζεται στο Bios Basement σε σκηνοθεσία της Σύλβιας Λιούλιου σε μια παράσταση με δύο άνδρες ηθοποιούς, τον Λαέρτη Βασιλείου και τον Μιλτιάδη Φιορέντζη.

Πρόκειται για το Opus 4 από τα Έργα Δωματίου που ο σκανδιναβός συγγραφέας έγραψε όταν βρέθηκε στα πρόθυρα της τρέλας έπειτα από το τρίτο οδυνηρό του διαζύγιο. Στο έργο αυτό ο Στρίντμπεργκ κωδικοποιεί αυτοβιογραφικά μυστικά κι επαναφέρει θέματα που απασχόλησαν την τρίτη κυρίως περίοδο της δραματουργίας του: τον θάνατο, τον έρωτα, τη σεξουαλικότητα, τη ζοφερότητα και την βιαιότητα των οικογενειακών σχέσεων.

Η νεαρή Σύλβια Λιούλιου (γεννημένη το 1980) έχει συνεργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη με πολυ σημαντικούς ανθρώπους του θεάτρου όπως τους: Ρούλα Πατεράκη, Jossi Wieler, Δημήτρη Λιγνάδη, Έφη Θεοδώρου, Γιώργο Κιμούλη, ενώ φέτος συνεργάζεται επίσης με τον Αντώνη Αντύπα στο ανέβασμα της παράστασης "Οι Ευτυχισμένες Μέρες". Το 2007 συνεργάστηκε με το Λαέρτη Βασιλείου στη Δραματουργική επεξεργασία της παράστασης Ένας στους Δέκα που το 2008 συμμετείχε στο Θεατρικό Φεστιβάλ Mess Serajevo και απέσπασε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «Μέλλοντος»., ενώ το 2009 σκηνοθέτησε στο Εθνικό Θέατρο την πρώτη της παράσταση, ένα θεατρικό αναλόγιο βασισμένο στο έργο Πέφτοντας από τις Σκάλες του Χαράλαμπου Γιάννου, ενώ με πολλούς μας μίλησε για την παράσταση αυτή και όχι μόνο…

Η ταλαντούχα καλλιτέχνις μας μίλησε για την παράσταση του Πελεκάνου και όχι μόνο...


e-go: Γιατί επιλέξατε να σκηνοθετήσετε τον Πελεκάνο, το αυτοβιογραφικό έργο του Όγκουστ Στρίντμπεργκ;

Ο Πελεκάνος είναι ένα από το πιο αγαπημένα μου έργα που θέτει στο κέντρο τον πυρήνα των ενδοοικογενειακών σχέσεων.

e-go: Ποιες είναι οι διαχρονικές διαστάσεις του έργου, αυτές που αφορούν και αγγίζουν άμεσα τον σύγχρονο θεατή;

Είναι όμοιες με αυτές της τραγωδίας. Έχουν σχέση με τη συγκίνηση και τον εσώτερο προβληματισμό του καθενός.

e-go: Το έργο περιστρέφεται γύρω από την ιστορία μιας οικογένειας. Πως πιστεύετε πως διαγράφονται οι οικογενειακές σχέσεις σήμερα;

Νομίζω πως στην εποχή που ζούμε η οικογενειακή σύμπνοια είναι μονόδρομος. e-go: Τι ρόλο παίζουν στην παράσταση τα τεχνολογικά μέσα (μουσική- βίντεο…);
Η μουσική του Δημοσθένη Γρίβα δημιουργεί τις γέφυρες για τη μετάβαση από τη μια σκηνή στην επόμενη και ενορχηστρώνει την ατμόσφαιρα της παράστασης. Τα video του Χρήστου Δήμα οπτικοποιούν τα γράμματα του Στρίντμπεργκ από την περίοδο που γράφει το έργο αλλά και το «μετά» για το οποίο γίνεται λόγος στο έργο.

e-go: Πως είναι να σκηνοθετεί μία γυναίκα δύο μόνο άνδρες ηθοποιούς σε μία παράσταση;

Όμορφα. Ο Λαέρτης Βασιλείου και ο Μιλτιάδης Φιορέντζης είναι αγαπημένοι φίλοι μου αλλά πάνω απ’ όλα είναι δύο πολύ σημαντικοί ηθοποιοί που υπήρξαν εξαιρετικά γενναιόδωροι κατά τη διάρκεια των προβών.

e-go: Υπάρχει κάποιος σκηνοθέτης – ορόσημο για εσάς;
Υπάρχουν πολλοί σκηνοθέτες που θαυμάζω και άλλοι με τους οποίους συνδέομαι επιπλέον συναισθηματικά. Δασκάλα μου είναι η Ρούλα Πατεράκη. Τη θαυμάζω και την αγαπώ.

e-go: Πόσο δύσκολο είναι για έναν νέο άνθρωπο να ασχολείται με την τέχνη και πιο συγκεκριμένα με τη σκηνοθεσία, αυτή τη δύσκολη οικονομικά κυρίως εποχή;

Είναι τρομερά δύσκολο. Είναι μια διαρκής αναμέτρηση με τον εαυτό σου και τους άλλους. Ένας δρόμος με βαθιές ματαιώσεις και ελάχιστες στιγμές ευτυχίας. Γι’ αυτές συνεχίζει κανείς.

Γεωργία Οικονόμου

[email protected]