Από τον ΓΙΑΝΝΗ ΠΟΛΕΜΗ
Κρασί, ουίσκι, θελκτικές παρουσίες, επώνυμοι τραγουδιστές και καλλιτέχνες που διηγούνται ξεχωριστές εμπειρίες, μεζεδάκια και finger food, χορός και πολύ τραγούδι... Δεν πρόκειται, φυσικά, για ένα κοσμικό κάλεσμα σε κάποιο celebrity πάρτι ή μια ιδιαίτερη συνάθροιση σε κάποιο νυχτερινό κέντρο, αλλά για τα συστατικά της επιτυχίας κάθε διασκεδαστικής εβδομαδιαίας εκπομπής «ντιριντάχτα» τις αποκαλούν οι τηλεκριτικοί που σέβεται τον εαυτό της.
Η πρώτη διδάξασα Σεμίνα Διγενή μπορεί να αποχώρησε πριν από μια τηλεοπτική περίοδο από τα στέκια της τηλεδιασκέδασης, ωστόσο οι επίδοξοι διάδοχοί της όχι μόνο συνεχίζουν απτόητοι, αλλά επεκτείνουν τις κρασοκατανύξεις και πριν από τη δεκάτη βραδινή.
Οι εκπομπές-ντιριντάχτα, που βασίζονται στο τρίπτυχο «τρώμε-πίνουμε-χορεύουμε», αποτελούν ελληνική πρωτοτυπία, καθώς σε καμία άλλη χώρα δεν υπάρχουν αντίστοιχου περιεχομένου προγράμματα.
Η πρωτοπόρος
Η μόδα ξεκίνησε στην Ελλάδα από το «Κοίτα τι έκανες» της Σεμίνας Διγενή, που θέλοντας να μετασχηματίσει το κλασικό «Αλάτι και πιπέρι» του Φρέντυ Γερμανού, εμπλούτισε τα αφιερώματα στον κεντρικό καλεσμένο συνήθως τραγουδιστή με την παρουσία πολλών φίλων του, κοινού, εκλεκτών εδεσμάτων, αλλά και ποικιλίας ποτών.
Το σκηνικό δεν διαφέρει και πολύ απ όσα διαδραματίζονται ένα Σάββατο βράδυ στα πολύβουα νυχτερινά κέντρα.
Η συνταγή που εφάρμοσε η Σεμίνα Διγενή και αντέγραψαν ή παράλλαξαν αρκετοί παρουσιαστές στη συνέχεια είχε επιτυχία για αρκετά χρόνια, ωστόσο τελευταία έχει αρχίσει να κουράζει το τηλεοπτικό κοινό. Κεντρικός καλεσμένος είναι συνήθως ένας τραγουδιστής «πρώτης γραμμής» με μεγάλη εμπειρία και διάρκεια στο χρόνο, στοιχεία απαραίτητα ώστε να μπορεί να διανθίσει το πρόγραμμα και με άγνωστες ιστορίες στο ευρύ κοινό. Τον πλαισιώνουν καλλιτέχνες που είναι δημοφιλείς τη συγκεκριμένη περίοδο που προβάλλεται η εκπομπή, φίλοι του καλλιτέχνες που έχουν να πουν πράγματα γι αυτόν και ενίοτε συγγενικά του πρόσωπα. Συνήθως στο κάλεσμα προσκαλούνται επίσης προβεβλημένοι ηθοποιοί δημοφιλών σειρών του καναλιού, παρουσιαστές άλλων εκπομπών (σίγουρα όχι των ανταγωνιστικών), ακόμη και μοντέλα, άντρες και γυναίκες που προσελκύουν οπτικά τα νεότερα ηλικιακά κοινά. Συμμετέχει επίσης κοινό που κάνει αισθητή την παρουσία του κυρίως στο τσακίρ κέφι, όταν οι επώνυμοι καλεσμένοι βαριούνται ή δεν έχουν όρεξη να χορέψουν.
Η δομή των εκπομπών αυτών με μικρές παραλλαγές χωρίζεται συνήθως σε τρία μέρη: στο πρώτο ο βασικός καλεσμένος τραγουδάει ορχηστρικά κομμάτια, συνήθως μεγάλες επιτυχίες της καριέρας του, που διανθίζονται από τα απαραίτητα γκρο πλαν, στο δεύτερο είτε ο επικεφαλής είτε οι λοιποί καλλιτέχνες άδουν επιτυχημένα σουξέ (κάτι σαν το δεύτερο πρόγραμμα στα μπουζούκια) και στο τελευταίο γίνονται οι συζητήσεις και όλοι θυμούνται ευχάριστες ή μελαγχολικές στιγμές από το παρελθόν.
Οι εκπομπές τηλεδιασκέδασης έχουν και ένα άλλο ιδιότυπο χαρακτηριστικό σε σχέση με τις υπόλοιπες τυπολογίες προγράμματος: πλήρη κατάργηση του τηλεοπτικού savoir vivre.
Οι καλεσμένοι τσιμπολογούν on air, πίνουν τα ποτάκια τους με τη χαλαρότητα που θα το έκαναν στο αγαπημένο τους bar και καπνίζουν αρειμανίως, σίγουρα λιγότερο τελευταία, λόγω της οδηγίας περί καπνίσματος που εξέδωσε το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.
Το μενού
Τα γυρίσματα των εν λόγω εκπομπών γίνονται πάντα βράδυ, για ευνόητους λόγους...
Στα μεγάλα μπουφέ που στήνονται συνυπάρχουν αρμονικά εδέσματα που συναντάμε σε παιδικά πάρτι (τυροπιτάκια, κεφτεδάκια, σπανακοπιτάκια κ.λπ.), finger food από καναπεδάκια μέχρι spring rolls αλλά και μεγάλη ποικιλία γλυκών. Όπως είναι φυσικό, το βάρος πέφτει στο ποτό. Υπάρχουν πάντα τα απαραίτητα αποθέματα σε ουίσκι και κρασί, ενίοτε και σε άλλα ποτά, όπως βότκα, τζιν, ακόμα και βερμούτ, για να ενισχυθεί ο χαρακτήρας κάποιων μουσικών αφιερωμάτων σε περασμένες δεκαετίες.
Υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο σε κάθε εκπομπή καταναλώνονται 5-6 μπουκάλια ουίσκι και περισσότερα από 10 κιλά κρασί.
ΤΟ ΠΑΡΤΥ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΣΟΥ
Στο πάρτι που διοργανώνει κάθε Κυριακή στις 21.00 μέσα από τη συχνότητα του Alter o Άκης Παυλόπουλος παίρνουμε συνήθως μια γεύση από τα προγράμματα που θα απολαύσουμε σε νυχτερινές πίστες της Αθήνας.
Στους καλεσμένους υπάρχουν συνήθως πρόσωπα από την πολιτική, τον καλλιτεχνικό χώρο, τη δημοσιογραφία και τη showbiz. Στην εκπομπή, την επιμέλεια της οποίας έχει ο Μάκης Τσιλιμιδός, συμμετέχουν κατά μέσο όρο 18 καλεσμένοι. Για τους μπουφέδες φροντίζει το catering Deliolanis και, φυσικά, πάντα υπάρχουν οι απαραίτητες ποσότητες σε κρασί, λευκό ή κόκκινο, και ουίσκι. Μέσος όρος τηλεθέασης της εκπομπής το Φεβρουάριο: 14,8%.
ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ
Η σαββατιάτικη εκπομπή της ΝΕΤ με οικοδεσπότη τον Σπύρο Παπαδόπουλο και αρχισυντάκτρια τη Βίκυ Λάσκαρη θυμίζει κάτι από μεταμοντέρνα ταβέρνα. Παραδοσιακό στυλ με ψάθινες καρέκλες και καρό τραπεζομάντιλα, θόλους ως φόντο στα τετράγωνα τραπέζια και κανάτες από κρασί τοποθετημένες επάνω. Στην εν λόγω εκπομπή φιλοξενούνται κυρίως καλλιτέχνες του λεγόμενου έντεχνου και ποιοτικού ρεύματος, ενώ η εκπομπή τρέφει μεγάλη αδυναμία στο καλό λαϊκό ελληνικό τραγούδι και το ρεμπέτικο. Αν εξαιρέσεις το ντεκόρ, κάλλιστα κάποιος θα μπορούσε να πει πως βρίσκεται σε μια μπουάτ της πλάκας τη δεκαετία του 70, καθώς τα αφιερώματα σε προηγούμενες δεκαετίες αλλά και σε μεγάλους καλλιτέχνες, όπως πρόσφατα στη Βίκυ Μοσχολιού, είναι συχνά. Στις μαζώξεις της συγκεκριμένης «τηλεταβέρνας» δίνουν το «παρών» πολύ συχνά ηθοποιοί του θεάτρου, συγγραφείς, δημοσιογράφοι και γενικότερα πρόσωπα από το χώρο της διανόησης. Τα γυρίσματα πραγματοποιούνται συνήθως Δευτέρα και Τρίτη υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Τάσου Μπιρσίμ. Ξεκινάνε στις 4 το μεσημέρι και, αν η διάθεση είναι καλή, οι καλεσμένοι θα πουν στο τέλος «καλό ξημέρωμα».
Μέσος όρος τηλεθέασης το Φεβρουάριο: 18,9%.
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΤΡΑΠΕΖΙ
Η άλλη παρεϊστικη εκπομπή της ΝΕΤ προβάλλεται στις 13.30 τα μεσημέρια της Κυριακής και θυμίζει πολύ τις εβδομαδιαίες συναντήσεις για φαγητό στο σπίτι της μαμάς, που όλοι βαριόμαστε να πάμε, αλλά που όλοι στο τέλος περνάμε καλά. Όπως σε κάθε σπίτι, έτσι και στο στούντιο της δημόσιας τηλεόρασης τα θέματα που αναλύουν οι προσκεκλημένοι με τον οικοδεσπότη Σωτήρη Τριανταφυλλόπουλο αφορούν τις απλές στιγμές της καθημερινότητάς μας.
Ο αδερφός του Μάκη δεν αποκαλύπτει μυστικά της πολιτικής, αλλά αυτά της κουζίνας, μιας και ο ίδιος μαγειρεύει για τους καλεσμένους του, έχοντας αποβάλλει τη λογική του catering και των έτοιμων φαγητών. Στην εκπομπή που σκηνοθετεί η Μαρίνα Λεοντάρη επιμένουν στη λογική του καλού σπιτικού φαγητού, εξ ου και οι συμβουλές για την επιλογή των υλικών και τον τρόπο μαγειρέματος των φαγητών.
Μέσος όρος τηλεθέασης το Φεβρουάριο: 10,3%.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ
Πρόκειται για τη δεύτερη κυριακάτικη εκπομπή συναθροίσεων της δημόσιας τηλεόρασης, η οποία ωστόσο διαθέτει βουκολικό χαρακτήρα. Κάθε Κυριακή στις 15.00 μέσα από τη συχνότητα της ΕΤ3 και υπό τους ήχους νταουλιών, κλαρίνων και κάθε λογής ντόπιων μουσικών οργάνων η Μάρνη Εμμανουήλ ταξιδεύει ανά την Ελλάδα φροντίζοντας εκτός από τις φυσικές ομορφιές να μας μυεί και στα μυστικά της ντόπιας κουζίνας κάθε περιοχής που επισκέπτεται. Το σκηνικό δεν διαφέρει πολύ από ένα υπαίθριο πανηγύρι: στην πλατεία του χωριού συγκεντρώνονται οι κάτοικοι, τοπικοί φορείς, συγκροτήματα ντυμένα με παραδοσιακές ενδυμασίες αλλά και οι γυναίκες του χωριού, οι οποίες μας δείχνουν τις συνταγές των φαγητών και μας εξηγούν την προέλευσή τους.
Το κρασί που ρέει στα ποτήρια δεν είναι εμφιαλωμένο, όπως στην αδελφή εκπομπή αστικού χαρακτήρα της ΝΕΤ, αλλά βαρελίσιο, και μάλιστα δυνατό. Υπάρχουν βέβαια και τα τσίπουρα, που μπορούν να δοκιμάσουν οι πιο τολμηροί, ρίχνοντας και ένα τσάμικο άμα έρθουν στο τσακίρ κέφι.
Μέσος όρος τηλεθέασης το Φεβρουάριο: 8,2%.