Reality shows χωρίς όρια

21.02.2008
«Εκατομμυριούχος», «Clever», «Είσαι πιο έξυπνος από έναν 10χρονο;» Μερικά από τα τηλεπαιχνίδια που διεκδικούν μερίδιο της διαφημιστικής «πίτας» στην ελληνική τηλεόραση. Τι άλλο μπορούν, όμως, να μας προσφέρουν οι εμπνευστές των ριάλιτι;

Από τον ΝΙΚΟ ΖΑΜΠΑΡΑ


«Εκατομμυριούχος», «Clever», «Είσαι πιο έξυπνος από έναν 10χρονο;» Μερικά από τα τηλεπαιχνίδια που διεκδικούν μερίδιο της διαφημιστικής «πίτας» στην ελληνική τηλεόραση. Τι άλλο μπορούν, όμως, να μας προσφέρουν οι εμπνευστές των ριάλιτι;

Σε μια βόλτα ανά τον κόσμο εντοπίσαμε μερικά ριάλιτι τα οποία μπορεί να μην διεκδικούν δάφνες ευρηματικότητας, έχουν όμως καταφέρει να γίνουν αντικείμενο συζήτησης, σχολιασμού και μερικά από αυτά να κερδίσουν αρκετούς τηλεθεατές. Μπορούν να βρεθούν στην ελληνική TV; Μάλλον όχι, αν και ποτέ μη λες «ποτέ»

«Labor and Μaterials»
Η εμπόλεμη κατάσταση στο Ιράκ δεν έχει κοπάσει. Όμως, οι δυτικές συνήθειες αρχίζουν σταδιακά να γίνονται καθημερινό κομμάτι της ζωής των ντόπιων. Και μαζί με αυτές εμφανίστηκαν και τα ριάλιτι. Η τηλεόραση του Ιράκ, λοιπόν, δημιούργησε το «Labor and Μaterials», το οποίο μοιάζει αρκετά με εκείνα τα ριάλιτι που βλέπουμε στην Ελλάδα με τίτλους «Άλλαξέ το» και «Σιγά τον πολυέλαιο». Μόνο που στην περίπτωση του Ιράκ οι αλλαγές στα σπίτια γίνονται δίχως να το έχει ζητήσει ο ιδιοκτήτης! Η παρουσιάστρια του τηλεπαιχνιδιού επιλέγει ένα σπίτι στην τύχη, χτυπάει την πόρτα του και όταν ο ιδιοκτήτης του ανοίξει, τότε αρχίζει η μεταμόρφωση του χώρου. Τηλεοράσεις, πλυντήρια ρούχων και πιάτων, ψυγεία, έπιπλα και πολλά αλλά δώρα μεταφέρονται στο σπίτι, στο οποίο γίνονται και όποια μερεμέτια χρειάζονται. Στόχος αυτού του τηλεπαιχνιδιού, υποστηρίζουν οι εμπνευστές, είναι να δείξουν ότι αλλάζει η ζωή στο Ιράκ και να αναδείξουν πόσο αλλάζει η ψυχολογία των ανθρώπων με τη μεταμόρφωση των σπιτιών τους.

«Sperm Show»
Ο εμπνευστής και παραγωγός του «Βig Βrother» Τζον ντε Μολ είχε μία ακόμη φαεινή ιδέα, επιλέγοντας μέσα απ αυτή να δοκιμάσει τις αντοχές του τηλεοπτικού κοινού. Έτσι, έθεσε επί τάπητος τη δημιουργία ενός ριάλιτι, στο οποίο, σύμφωνα με το concept, κοπέλες θα αναζητούσαν δότες σπέρματος για να αποκτήσουν παιδί! Με τίτλο, λοιπόν, «Sperm Show» ή κατά το ελληνικό «Δωρητής σπέρματος» ο Τζον ντε Μολ και το επιτελείο του έθεσαν τους όρους του συγκεκριμένου παιχνιδιού. Όχι τίποτε περίεργους ή δύσκολους δηλαδή, αφού θα έπρεπε απλώς να βρεθεί μια 30χρονη για να παίξει το ρόλο της λήπτριας και, φυσικά, οι κατάλληλοι άντρες, που θα έβαζαν υποψηφιότητα για να γίνουν δωρητές. Οι τελευταίοι θα περνούσαν από τους σχετικούς ελέγχους με τις κάμερες να τους ακολουθούν κατά πόδας Το ριάλιτι όμως αυτό δεν «τσούλησε», διότι τα ευρωπαϊκά κανάλια δεν έδειξαν ενδιαφέρον, καθώς φοβήθηκαν τις πιθανές αντιδράσεις διάφορων οργανώσεων.

«Οdhaleni» (Discovery)
Ποιος είπε ότι τα ριάλιτι είναι αποκλειστικό προνόμιο των ανθρώπων; Στην Τσεχία αποφάσισαν ότι άνθρωποι και ζώα έχουν ίδια δικαιώματα και από τη στιγμή που υπάρχουν πάρα πολλοί ζωόφιλοι, τότε η δημιουργία ενός show στο οποίο θα συμμετέχουν ζώα θα έχει απήχηση. Έτσι, λοιπόν, έθεσαν επί τάπητος το σενάριο για το ριάλιτι με την επωνυμία «Οdhaleni» (Ανακάλυψη). Τέσσερις γορίλες του ζωολογικού πάρκου της Πράγας θα «πάλευαν» για το μεγάλο βραβείο, που δεν ήταν άλλο από 12 καρπούζια! Με 15 κάμερες καταγράφεται η καθημερινότητα των τεσσάρων «παικτών» και το κοινό που παρακολουθεί ψηφίζει ποιος είναι ο πιο αγαπητός κι εκείνος που θα κερδίσει το μεγάλο βραβείο. Σκοπός του συγκεκριμένου show της τσέχικης τηλεόρασης είναι να ευαισθητοποιήσει το κοινό για τη σωτηρία των γορίλων στην Αφρική.

«Βig donor show»
Η ιδέα για τη δημιουργία αυτού του ριάλιτι μπορεί να έμοιαζε ευφάνταστη για τους εμπνευστές της, όμως δεν αντιμετωπίστηκε με τον ίδιο τρόπο και από το ευρύ κοινό. Διότι το συγκεκριμένο ριάλιτι πρόσφερε στον νικητή του ένα νεφρό! Ναι, καλά διαβάσατε, αυτό ήταν το μεγάλο δώρο για όποιον κατάφερνε να πείσει το κοινό. Το concept αυτού του εξ Ολλανδίας προερχόμενου σόου προέβλεπε την εξεύρεση ενός μελλοθάνατου, ο οποίος θα πρόσφερε το νεφρό του, το οποίο θα διεκδικούσαν τρεις ασθενείς (από τους πολλούς που υπάρχουν στις λίστες αναμονής) που θα χρειάζονταν επειγόντως μεταμόσχευση. Οι διαγωνιζόμενοι θα προσπαθούσαν να αποδείξουν πόσο πολύ χρειάζονται το ζωτικό αυτό όργανο για να ζήσουν και το κοινό θα ψήφιζε εκείνον που θα θεωρούσε ότι έπρεπε να βγει νικητής. Φυσικά, οι αντιδράσεις ήταν άμεσες και οι εμπνευστές της ιδέας αποκάλυψαν ότι επρόκειτο για ένα αστείο (!), με το οποίο ήθελαν περισσότερο να τονίσουν το έντονο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι νεφροπαθείς. Αστείο που δεν έκανε όμως πολλούς να γελάσουν!

«Whos your daddy»
Ο «Δωρητής σπέρματος» του Τζον ντε Μολ δεν βγήκε ποτέ στον τηλεοπτικό «αέρα», όμως η ιδέα του άνοιξε τα μάτια στις ΗΠΑ, με ένα άλλο ριάλιτι να εμπνέεται από αυτό. Με τίτλο «Whos your daddy» το FOX παρουσίασε το σενάριο του τηλεπαιχνιδιού, σύμφωνα με το οποίο μια υιοθετημένη κοπέλα προσπαθεί να βρει μέσω ερωτήσεων ποιος από τους 8 υποψήφιους-άντρες είναι ο πραγματικός της πατέρας! Το κέρδος της στην περίπτωση που πετύχει διάνα είναι διπλό, καθώς πέρα φυσικά από το ότι βρίσκει τον πατέρα της, προστίθενται στο λογαριασμό της και 100 χιλιάδες δολάρια, ενώ εάν κάνει λάθος επιλογή, τότε εκείνος που επέλεξε κερδίζει το συγκεκριμένο ποσό.