Ξεχωριστή βραδιά με τη Βίνια Τσόπελα στο Μέγαρο

21.01.2010
Μια ξεχωριστή βραδιά με τις μουσικές του απόλυτου ρομαντισμού παρακολούθησε το κοινό του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών χθες 20 Ιανουαρίου 2010. Η Βίνια Τσόπελα συναντήθηκε με τους φίλους της Μουσικής στο πλαίσιο της δημοφιλούς Σειράς «Μουσικές Βραδιές στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος».

Μια ξεχωριστή βραδιά με τις μουσικές του απόλυτου ρομαντισμού παρακολούθησε το κοινό του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών χθες 20 Ιανουαρίου 2010. Η Βίνια Τσόπελα -μια καλλιτέχνιδα που ανήκει στους μεγάλους ερμηνευτές του καιρού μας και που έχει τη δύναμη να παρασύρει το ακροατήριο με τις ορμητικές και θυελλώδεις ερμηνείες της- συναντήθηκε με τους φίλους της Μουσικής στο πλαίσιο της δημοφιλούς σειράς εκδηλώσεων «Μουσικές Βραδιές» στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος.

Πιανίστα με διεθνή αποδοχή και αναγνώριση, με λαμπερό όνομα στις ΗΠΑ και στην Ελλάδα και με παράλληλη καριέρα στην εκπαίδευση, η Βίνια Τσόπελα διάλεξε για το ρεσιτάλ της δύο συνθέτες από την καρδιά του ρομαντισμού, τον Σούμαν και τον Σοπέν, εμβληματικούς του ρομαντικού ύφους, που συναντιούνται, αλλά και απέχουν στους τρόπους που ο καθένας τους το εκφράζει.

Ο Σούμαν και ο Σοπέν γεννήθηκαν την ίδια χρονιά (1810) και όταν έφυγαν από τη ζωή, νέοι και οι δυο, (το 1856 ο Σούμαν, το 1849 ο Σοπέν) άφησαν την πιανιστική λογοτεχνία πλουσιότερη, ευρύτερη και πιο ποικιλόμορφη. Πιο γλαφυρός ο Σούμαν, πιο επίμονος στην απόλυτη μουσική ο Σοπέν και πιο ηρωικός, ποιητικοί, αυθεντικοί και καινοτόμοι και οι δυο, υπήρξαν κυρίαρχες μορφές του ρομαντικού ύφους στη μουσική, αλλά και της κοινωνικής ζωής του ταραγμένου αιώνα τους.

Η Βίνια Τσόπελα, με μια ερμηνευτική γκάμα ήχου που στους κριτικούς θυμίζει εκείνη του Αρθούρου Ρουμπινστάιν, καταφέρνει, όπως και εκείνος, να απελευθερώνει την ουσία της ρομαντικής μουσικής και να την αποδίδει με εντυπωσιακή και σταθερή ένταση, με διαρκή αντίληψη της αρχιτεκτονικής δομής και με βαθύ αίσθημα των μελωδικών γραμμών, απαλλαγμένη από το ρομαντικό στόμφο.

Γεννήθηκε στην Αθήνα, άρχισε τις σπουδές της στο Ωδείο Αθηνών, από όπου αποφοίτησε με Α΄ βραβείο παμψηφεί και τις συνέχισε στο Παρίσι με την Yvonne Lefebure, με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης και από εκεί στην Julliard School της Νέας Υόρκης, στην τάξη της διάσημης Ρωσίδας καθηγήτριας Nadia Reisenberg. Αργότερα, συνδέθηκε για πολλά χρόνια με βαθύ καλλιτεχνικό και φιλικό δεσμό με τη Τζίνα Μπαχάουερ και μελέτησε μαζί της στην Αθήνα και τη Νέα Υόρκη.

Από το 1979, το ξεχωριστό και δυναμικό παίξιμο, αλλά και το λυρικό ταλέντο της Βίνιας Τσόπελα, άνοιξαν τους δρόμους μιας διεθνούς καριέρας, την οποία στηρίζουν οι ενθουσιώδεις κριτικές και ο θαυμασμός για την τεχνική της πειθαρχία, το πάθος των ερμηνειών της, τη δύναμη και την ένταση του στυλ της. «Ένα είδος μεστού μυστηρίου χαρακτηρίζει την ερμηνεία της, που συνοδεύεται από κατάδυση στα συναισθήματα, αλλά και στιγμές απολύτως λυρικές», έγραψαν οι New York Times, σχολιάζοντας ένα ρεσιτάλ της στη Νέα Υόρκη.

H λαμπρή διαδρομή της Βίνιας Τσόπελα και η μεγάλη εκπαιδευτική της εμπειρία σε μεγάλα μουσικά ιδρύματα των ΗΠΑ, αλλά και της Ελλάδας, ήταν οι αδιαμφισβήτητες προϋποθέσεις για την ομόφωνη εκλογή της ως καθηγήτριας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη, την πρώτη έδρα σε ελληνικό πανεπιστήμιο με αντικείμενο, «Οργανική Μουσική Εκτέλεση-Πιάνο».