Οι φωτογραφίες του Γιώργου Σεφέρη

14.02.2002
Πενήντα φωτογραφίες από δυόμισι χιλιάδες αρνητικά που άφησε ο Γιώργος Σεφέρης παρουσιάζονται με πρωτοβουλία του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, στο Παράρτημά του στη Νέα Υόρκη, από τις 15 Φεβρουαρίου έως τις 30 Μαρτίου 2002. Στόχος της έκθεσης είναι να αναδείξει τον φωτογράφο Γιώργο Σεφέρη και όχι να αφηγηθεί τη ζωή του ή να εικονογραφήσει την ποίησή του μέσα από τις φωτογραφίες του. Η επιλογή του υλικού βασίστηκε κατά κύριο λόγο σε αισθητικά κριτήρια. Παρουσιάζονται φωτογραφίες από τα ταξίδια του στην Ελλάδα, τη Μέση Ανατολή και την Κύπρο (1953-1955).
&00 Πενήντα φωτογραφίες από δυόμισι χιλιάδες αρνητικά που άφησε ο Γιώργος Σεφέρης παρουσιάζονται με πρωτοβουλία του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, στο Παράρτημά του στη Νέα Υόρκη.

Στόχος της έκθεσης είναι να αναδείξει τον φωτογράφο Γιώργο Σεφέρη και όχι να αφηγηθεί τη ζωή του ή να εικονογραφήσει την ποίησή του μέσα από τις φωτογραφίες του. Η επιλογή του υλικού βασίστηκε κατά κύριο λόγο σε αισθητικά κριτήρια. Παρουσιάζονται φωτογραφίες από τα ταξίδια του στην Ελλάδα, τη Μέση Ανατολή και την Κύπρο (1953-1955).
Οι συγκεκριμένες φωτογραφίες είναι η απτή απόδειξη του σημαντικού ρόλου που έπαιξε η Κύπρος στην εξέλιξη και το έργο του ποιητή. Τοπία, πρόσωπα, σκηνές από την καθημερινή ζωή από την Πελοπόννησο (Τολό, Τράπεζα, Φυγαλεία), τον Πόρο και την Ύδρα, τη Ρόδο, την Πάτμο και τα Μετέωρα, τη Ρουμανία, την Αλβανία, τη Συρία, την Ιορδανία, τον Λίβανο και την Παλαιστίνη, την Τουρκία, την Μικρά Ασία, τη Βενετία και τη Μεγάλη Βρετανία, μαρτυρούν ότι ο Σεφέρης δεν έμεινε προσκολλημένος στην αισθητική ιδεολογία που αναπτύχθηκε τον 20ό αιώνα γύρω από την τέχνη της φωτογραφίας.
Στόχευε στη λήψη καθαρών φωτογραφιών, αυστηρά προσδιορισμένων και σωστά καδραρισμένων, χωρίς να νοιάζεται για το καλαίσθητο αποτέλεσμα, την αόριστη υποβολή ή την σκηνοθεσία. Αποφεύγει τον εξωραϊσμό του αντικειμένου του και προσπαθεί να το αποδεσμεύσει από οποιαδήποτε συμβολική ή αλληγορική προκατάληψη (τάση), παρόλο που πολλές από τις φωτογραφίες του - όπως είναι άλλωστε φυσικό - μοιάζουν να έχουν ξεπηδήσει απευθείας μέσα από τον κόσμο της ποίησής του. Η ματιά του έχει την αμεσότητα του αισθαντικού παρατηρητή και όχι τη λαιμαργία του βιαστικού τουρίστα.

Το φωτογραφικό Αρχείο του ποιητή, ανήκει σήμερα στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης (μετά από δωρεά της Μαρώς Σεφέρη το 1984 και της Άννας Λόντου το 1999), το οποίο δανείζει στο ΕΙΠ την έκθεση φωτογραφιών. Περιέχει τα αρνητικά των φωτογραφιών που έβγαλε ο Σεφέρης από το 1920, όταν ήταν ακόμα φοιτητής στο Παρίσι, ως το τέλος της ζωής του (1971) - μισό αιώνα φωτογραφίες. Τα περισσότερα αρνητικά βρέθηκαν ταξινομημένα και αρχειοθετημένα, άλλα σε πλαστικές θήκες του εμπορίου και άλλα σε αυτοσχέδιες θήκες από ημιδιαφανές χαρτί. Οι κωδικοί αριθμοί για τα ταξινομημένα αρνητικά είναι σημειωμένοι με μελάνι στις θήκες ή πάνω στα αρνητικά, ενώ πολλές από τις θήκες φέρουν ιδιόχειρες σημειώσεις του Σεφέρη ή της Μαρώς Σεφέρη, συχνά δε και των δύο. Πολλές από τις λήψεις βρέθηκαν και σε πρόχειρα αντίτυπα μικρού σχήματος, κολλημένα - κατά ενότητα ή απλώς κατά χρονολογία - σε τετράδια ή σε λυτά φύλλα από χαρτόνι, όπου ο Σεφέρης υπομνηματίζει το θέμα της φωτογραφίας και ορισμένες φορές πλαισιώνει με μελάνι πάνω στην εκτύπωση μια λεπτομέρεια που θέλει να μεγεθύνει.


Διάρκεια έκθεσης: 15 Φεβρουαρίου - 30 Μαρτίου 2002