Παράταση για τη Chryssa στο Mihalarias Art

12.07.2010
Παρατείνει τη διάρκειά της έως τις 30 Ιουλίου - λόγω μεγάλης προσέλευσης - η έκθεση «Memories of Chinatown & Memories of American Cityscapes» της διεθνούς Ελληνίδας γλύπτριας Chryssa.

Παρατείνει τη διάρκειά της έως τις 30 Ιουλίου - λόγω μεγάλης προσέλευσης - η έκθεση «Memories of Chinatown & Memories of American Cityscapes» της διεθνούς Ελληνίδας γλύπτριας Chryssa.

Κορυφαία έργα, που σηματοδοτούν τη δυναμική παρουσία της στο παγκόσμιο εικαστικό γίγνεσθαι και εκτίθενται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό, της περιόδου 1988-2003, παρουσιάζει στη νέα της έκθεση στο κτήριο τέχνης Mihalarias Art στην Κηφισιά, η διεθνής Ελληνίδα καλλιτέχνις Chryssa (Χρύσα Βαρδέα). Η έκθεση που έχει τίτλο Memories of Chinatown & Memories of American Cityscapes και εγκαινιάσθηκε στις 14 Ιουνίου, παρατείνει την διάρκεια της για είκοσι ακόμα ημέρες ως τις 30 Ιουλίου, λόγω της μεγάλης της επιτυχίας.

Η Χρύσα παρουσιάζει αυτή τη φορά τα αυστηρά ιδεογράμματα της κινέζικης γραφής και τα αινιγματικά τοπία της «Chinatown» με τις ρυθμικές αλληλουχίες των καμπυλόγραμμων στοιχείων τους, που -γραμμικά και επίπεδα στην αρχή θα αποκτήσουν συνέχεια πιο ανάγλυφη μορφή αναδεικνύοντας με μοναδική σαφήνεια και δυναμισμό την αυτάρκεια και την εγκυρότητα της φόρμας.

Επίσης παρουσιάζει τα νέοϋρκέζικα τοπία «Cityscapes», τα οποία όπως και τα παλαιότερα τοπία της «Chinatown» ή τα «Αθηναϊκά τοπία» των τελευταίων χρόνων που εμπνεύστηκε η καλλιτέχνιδα στην Ελλάδα, όταν οι επαφές με τη γενέτειρα της έγιναν πιο συχνές, αντανακλούν στην ουσία την παγκοσμιότητα του σύγχρονου αστικού τοπίου, προβάλλοντας με τον πιο πειστικό τρόπο το ύφος και το ήθος του πολιτισμού της εποχής μας. Το κείμενο στον κατάλογο της έκθεσης υπογράφει η ιστορικός τέχνης Μαρία Κοτζαμάνη.

Στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης, λίγοι είναι οι Έλληνες καλλιτέχνες που έχουν σημαδέψει την εικαστική πραγματικότητα της μεταπολεμικής πρωτοπορίας τόσο καθοριστικά, όσο η γλύπτρια Χρύσα. Βιώνοντας έντονα τον σκληρό ανταγωνισμό της νεοϋρκέζικης κοινωνίας ως ξένη και τις ρατσιστικές προκαταλήψεις του φύλου της ως γυναίκα, η Χρύσα δέχτηκε ων την πρόκληση και επέβαλε το έργο της στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, κερδίζοντας αξιοκρατικά τη θέση της δίπλα στους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες του 20ου αιώνα.

Κορυφαία στη γενιά της, καλλιτέχνιδα με ιδιάζουσα πορεία και προσωπική εικαστική ταυτότητα, η Chryssa επιβάλει με τη δημιουργία της το θαυμασμό τόσο του εκπαιδευμένου θεατή, όσο και του λιγότερου μυημένου. Μέσα από μια μοναδική διαδικασία μετατρέπει τα αστικά της τοπία και οράματα, σε μηνύματα και σύμβολα που δεν αφήνουν το θεατή να τα προσπεράσει.

Εκτός από τους καμβάδες της, χρησιμοποιεί τα neon και το μέταλλο, αγαπημένα της υλικά, με τα οποία μας ξεναγεί στα έργα της και μας κάνει κοινωνούς της φιλοσοφίας της καθώς και της προσωπικής της μουσικής μεταφρασμένης ζωγραφικής.
Δεν είναι τυχαίο που η Χρύσα συνδέει τη δουλειά της με τη μουσική:

«Ό,τι έχω μάθει το οφείλω στο Μπαχ. Στην αρχή της καριέρας μου δούλευα δεκαέξι ώρες την ημέρα και άκουγα συνέχεια Μπαχ. Καταλάβαινα τη μεγαλοφυΐα του και τη δύναμη του να κυριαρχεί πάνω στο θρησκευτικό σύνολο», αναφέρει χαρακτηριστικά η ίδια, αφού και η μουσική στην πρωταρχική της μορφή αντιστοιχούσε σε μια έννοια συγκριτικά καθολικότερη από αυτό που εμείς εννοούμε σήμερα με τον όρο «τέχνη» προέβαλε τον πνευματικό χαρακτήρα των τεχνών ως ενότητα και όριζε τον δημιουργό καθ ολοκληρίαν. Τα διάσπαρτα σύμβολα μας παραπέμπουν στη μουσική και την αρμονία. Η αρμονία όμως είναι ταυτόχρονα στοιχείο και της γεωμετρίας και κατ επέκταση αυτής της ίδιας της δομής των έργων της.

«Η σταθερή αντίληψή της για την παραδοχή της φόρμας αποτελεί για τη Χρύσα τη μόνη δυνατή κατοχύρωση της δημιουργικότητας και της ατομικότητας της απέναντι στον ισοπεδωτικό ολοκληρωτισμό της καθημερινής ματιάς», επισημαίνει στο κείμενο της η Μαρία Κοτζαμάνη. «Το οπτικό βίωμα του τεχνολογικά δομημένου τοπίου της πόλης, η μυστική πρόσληψη και η ποιητική αποκρυπτογράφηση του δηλώνονται εικαστικά σαν μια προσφυγή στον κόσμο της φαντασίας, προσδίδοντας τελικά στο έργο της, την ιδιαίτερη ποιότητα και ταυτότητα του.

Η Χρύσα δέχεται τις εξωτερικές εντυπώσεις των ερεθισμάτων που της προσφέρει το τοπίο της πόλης, παράλληλα όμως συσχετίζει αυτές τις εντυπώσεις με τον εαυτό της και μεταφέρει το ενδιαφέρον στο επίπεδο της πλαστικής.»

«Η φωτεινή ενέργεια που εκπέμπει γύρω της το αστικό τοπίο προκαλεί το ενδιαφέρον της, πρόθεση ωστόσο της Χρύσας δεν είναι να υμνήσει τα επιτεύγματα της τεχνολογίας. Ουδέποτε άλλωστε η φύση των υλικών δεν αποτέλεσε για τη σημαντική αυτή καλλιτέχνιδα ...«αυτοσκοπό», αλλά «μέσον για μια ποιητική μετουσίωση της πραγματικότητας και αυτή ακριβώς η ιδεολογική αντίληψη που κυριαρχεί σε όλη τη δουλειά της διαφοροποιεί τελικά τη θέση της από τους αμερικανούς εικονολάτρες της «ποπ».

Η έκθεση της γλύπτριας Chryssa διαρκεί ως τις 30 Ιουλίου.
Κτήριο Τέχνης: Κηφισίας 260 & Δηληγιάννη Τηλ. 2106234320
www.mihalarias.gr.