Ιδιόρυθμο χιούμορ, φαντασία, ο Αλφρεντ Χίτσκοκ και οι ξανθές πρωταγωνίστριές του, η ... ταλαίπωρη γενιά των 50 και κάτι, η λεπτή γραμμή που χωρίζει τα όνειρα του σέλιλόιντ από την πραγματικότητα. Ολα αυτά στη συσκευασία μιας παράστασης που διαθέτει κάτι από μαύρη κωμωδία, στοιχεία από έργο μυστηρίου, αρκετό ερωτισμό, ψυχανάλυση και πολλές σινεφίλ αναφορές στις ταινίες του Χίτσκοκ.
Ένας καθηγητής σημειολογίας και η ξανθιά φοιτήτριά του θα "συναντήσουν", στα πλαίσια της έρευνάς τους, το δάσκαλο του σασπένς, σερ Άλφρεντ Χίτσκοκ, την ξανθιά υποψήφια πρωταγωνίστριά του, αλλά και το σύζυγό της σε δύο διαφορετικές εποχές- εκδοχές μιας ιστορίας. Oι σχέσεις περιπλέκονται και το αυτονόητο ξαφνικά παρουσιάζεται σαν μια καλοστημένη παγίδα που κρύβει πίσω της το παιχνίδι εξουσίας γύρω από τη ζωή, το θάνατο και τη σχέση των δύο φύλων.
Καθώς τα γεγονότα εξελίσσονται και το "νυστέρι" της έρευνας μπαίνει όλο και πιο βαθιά, είναι πια δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς το θύτη από το θύμα, σε όλα τα επίπεδα της ιστορίας...
Οι ηθοποιοί, ο σκηνοθέτης και οι άλλοι:
Τη μετάφραση υπογράφει ο Σταμάτης Φασουλής, η σκηνοθεσία είναι του Αντώνη Καλογρίδη, ο οποίος επιμελήθηκε και τα σκηνικά της παράστασης, ενώ τα κοστούμια σχεδίασε η Ιφιγένεια Παπαθεοδώρου. Πρωταγωνιστούν ο Μηνάς Χατζησάββας (Άλεξ), η Ναταλία Δραγούμη (Ξανθιά πρωταγωνίστρια), η Νατάσα Καλογρίδη (Νίκολα), ο Άρης Κάντζης (Σύζυγος) και ο Χρήστος Βαλαβανίδης στο ρόλο του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Τους φωτισμούς επιμελήθηκε η Κατερίνα Μαραγκουδάκη και τη μουσική συνέθεσε ειδικά για την παράσταση ο Κωστής Τζανοκωστάκης.
Τι μας άρεσε:
- Το έργο του Τέρυ Τζόνσον, για την πρωτοτυπία του και την πολυεπίπεδη δομή του. Κατά τη γνώμη μας συνιστά μια αναπάντεχη συνάντηση του θεατή (βοηθάει, αν είναι λίγο μυημένος) με τον μαιτρ των ταινιών μυστηρίου Άλφρεντ Χίτσκοκ, τις εμμονές και τις ψυχώσεις που ανιχνεύονται μέσα στη δουλειά του και την ατμόσφαιρα τρόμου που τον έκανε διάσημο.
- Τα εναλλασσόμενα σκηνικά, οι προβολές, τα ειδικά εφέ (βλέπε βροχή, αίμα) και οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί μιας πραγματικά προσεγμενης παραγωγής ως προς το τεχνικό, εικαστικό και ενδυματολογικό μέρος.
- Οι ερμηνείες των Μηνά Χατζησάββα στο ρόλο του καθηγητή-σημειολόγου και του Χρήστου Βαλαβανίδη ως Χίτσκοκ. Ο πρώτος, άμεσος και φυσικός, απέδωσε πειστικά τις ανασφάλειες της μέσης ηλικίας, τον πόθο του Άλεξ για ό,τι αντιπροσωπεύει μέσα του η ξανθιά φοιτήτριά του και την εμμονή του να αποκαταστήσει τα κομμάτια του "Απρόσκλητου Επισκέπτη" σαν ένα παζλ μυστηρίου. Ο Βαλαβανίδης, αινιγματικός και σαρδόνιος στο ρόλο του διάσημου δασκάλου του σασπένς, κέρδισε τις εντυπώσεις με την αφαιρετική ερμηνεία του.
Τι δεν μας άρεσε:
- Η μετάφραση του Σταμάτη Φασουλή, κατά την άποψή μας απέτυχε να υποστηρίξει το κείμενο του Τζόνσον. Κατ' αρχάς, οι εκφράσεις της καθομιλουμένης της εποχής μας ήταν ασύμβατες μέσα σε σκηνές που υποτίθεται ότι διαδραματίζονται εν έτει 1959, ενώ και η επιτηδευμένη και επαναλαμβανόμενη χρηση υβριστικών εκφράσεων ήταν μάλλον περιττή.
- Οι κυρίες της παράστασης, γιατί νομίζουμε ότι είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο βγήκαμε από το θέατρο, με ανεκπλήρωτες προσδοκίες. Η υστερία και ο ναρκισσισμός της Νατάσας Καλογρίδη την εμπόδισαν να εστιάσει στο χαρακτήρα της Νίκολα, στους φόβους και τα συναισθήματά της, με αποτέλεσμα να περιοριστεί σε μια επίπεδη ερμηνεία. Η Ναταλία Δραγούμη, "ξύλινη" και αμήχανη στο ρόλο της ξανθιάς πρωταγωνίστριας που κυνηγά το κινηματογραφικό όνειρο, δε μας μετέφερε στον κόσμο μιας γυναίκας του τότε (1959), αλλά υποδύθηκε την ηρωίδα σε μια πολύ "σύγχρονη" εκδοχή της.
- Ως προς το έργο, θα περιοριστούμε σε μερικές ενστάσεις όσον αφορά στους κλισέ -ψυχαναλυτικής φύσεως- διαλόγους ανάμεσα στον Άλεξ και τη Νίκολα για το αν αυτός θυμίζει το μπαμπά της, τα παιδικά της χρόνια, μπλα, μπλα, μπλα, καθώς και τα λογίδρια περί του εφήμερου του έρωτα και της αιωνιότητας της φιλίας.
Σε ποιον απευθύνεται: Στους λάτρεις του σύγχρονου θεατρικού ρεπερτορίου και των ανατρεπτικών σεναριακών ιδεών, καθώς και στους γνώστες της χιτσκοκικής φιλμογραφίας. Επίσης, στον ανδρικό πληθυσμό, γιατί θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει με λεπτομέρεια τα ... ανατομικά χαρακτηριστικά της κυρίας Καλογρίδη και της κυρίας Δραγούμη. Για τα σωματικά -τουλάχιστον- προσόντα των πρωταγωνιστριών δεν έχουμε καμία ένσταση. Τα διαθέτουν και τα προβάλλουν γενναιόδωρα...
Πρόγραμμα - Να το αγοράσω;
Γιατί όχι; Είναι καλοσχεδιασμένο, περιέχει αποσπάσματα από τους πιο "μεστούς" διαλόγους του έργου, πληροφορίες για τις ταινίες του Χίτσκοκ και πολλές φωτογραφίες από την παράσταση.
Πότε να πάω και που να παρκάρω:
Πρόκειται για μια πολυσυζητημένη εμπορική παράσταση, φροντίστε λοιπόν να εξασφαλίσετε έγκαιρα το εισιτήριό σας. Το θέατρο Μουσούρη βρίσκεται στην Πλατεία Καρύτση, στο κέντρο της Αθήνας. Εάν αποφασίσετε να πάρετε το αυτοκίνητο ξεκινήστε αρκετά νωρίς, διαφορετικά θα καταλήξετε στο κοντινό ιδιωτικό πάρκινγκ.
Ημέρες και Ώρες παραστάσεων:
Βραδινή: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 21.15 Απογευματινή: Σάββατο, Κυριακή: 18.00
Τιμές εισιτηρίων:
Πλατεία: 23 ευρώ
Βραδινή Σαββάτου: 25 ευρώ
Λαϊκή απογευματινή: 17 ευρώ
Φοιτητικό/ σπουδαστικό: 15 ευρώ.
Ειδική προσφορά: Στη βραδινή παράσταση της Πέμπτης για άτομα
μέχρι 25 και πάνω από 65 ετών: 15 ευρώ.