Η Χρύσα Καψούλη και ο Ευαγγελισμός της Κασσανδρας [συνέντευξη]

28.01.2015
Η Χρύσα Καψούλη παρουσιάζει τον Ευαγγελισμό της Κασσάνδρας του Δημήτρη Δημητριάδη: μια spoken word performance βασισμένη σε ένα μονόπρακτο βαθιά ανθρώπινο, που ανατρέπει το μύθο της Κασσάνδρας, ταξιδεύοντας το πρόσωπό της στο σήμερα.

Εμείς μιλήσαμε με την Χρύσα Καψούλη και μάθαμε όσα περισσότερα μπορούμε για την παράσταση αυτή….

Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο του Δημητριάδη να μας παρουσιάσετε; Τι σας συγκινεί ιδιαίτερα;

Το έργο αυτό ήταν μια ανάθεση απο το Ευρωπαϊκό Κέντρο Δελφών το 2009 στο πλαίσιο του φεστιβάλ με θέμα: «Ξένος». Απευθύνθηκα στον Δημητριάδη. Θυμάμαι ακόμη τη βόλτα που κάναμε με τον Δημητριάδη στη παραλία της Θεσσαλονίκης και την αποκάλυψη του, ότι τον απασχολούσε η έννοια της Αποδοχής του Ξένου, του Άλλου αλλά και η έννοια της προφητείας.

Η Κασσάνδρα είναι μια Ξένη. Μια Ασιάτισσα που έρχεται σε εμάς για να μας αποκαλύψει μια μοναδική Αλήθεια που αγνοούμε . Μερικές φορές το «φως» έρχεται απο έξω. Μπορεί τα «όρια» που βάζουμε να είναι στενά και να μας αποκλείουν απο αυτό που λέμε: Ζωή. Τοποθετούμε το «άγνωστο», έξω απο τα γεωγραφικά μας όρια, άρα στη σφαίρα του «επικίνδυνου», που μόνο «κακό» μπορεί να προκαλέσει. Στη Κασσάνδρα όλα τα στερεότυπα ανατρέπονται : ο Ξένος λοιπόν μπορεί να έχει Ευαγγελιστεί και να φέρει μόνο το Κάλο.

Όπως καταλαβαίνετε το έργο ήρθε και μας συνάντησε αυτό: γράφτηκε από το Δημήτρη Δημητριάδη για να παιχτεί στους Δελφούς από μένα και με αναστατώνει ότι αυτή η ξένη τολμά και τα δίνει όλα .

«Γνώριζα εκείνο που ήθελα, αλλά δεν είχα την τόλμη να γίνω. Έγινα. Όπως έριξα στην Άβυσσο την πριν Κασσάνδρα, ρίξτε κι εσείς στην Άβυσσο, το πριν σας εγώ…» Αυτή η φράση της με συγκινεί και με συν-κινεί.

Τι ευαγγελίζεται η Κασσάνδρα του Δημητριάδη;

Στην ουσία η Κασσάνδρα ευαγγελίζεται το Ναι. Την κατάφαση. Το «γιατί» ζεις και υπάρχεις . Η περιπέτεια της Κασσάνδρας είναι οι ιστορίες πολλών ανθρώπων . Η δύναμη της προφητείας του μηνύματος, θα λέγαμε σήμερα. Ο Δημητριάδης κρίνει υπόγεια και απροκάλυπτα τον σύγχρονο, περιορισμένο κόσμο μας . Η Κασσάνδρα ως ξένος εισβολέας με τη δύναμη του επισκέπτη, εισβάλλει, έρχεται να ανατρέψει τα μέχρι εκείνη της στιγμή ερωτήματα μας , τις βεβαιότητες για την ταυτότητα μας ,την πίστη, την προσωπική μας ιδεολογία , τις προσωπικές μας πολιτικές και κοινωνικές συναστρίες . Είναι, θα μπορούσα να πω, μια υπόγεια τελετουργία .

Που εστιάσατε σκηνοθετικά και ποιος ο στόχος σας;

Εστιασα στον λόγο. Ξέρετε, ο λόγος είναι μια υλική οντότητα και αυτό είναι που ακριβώς με ενδιαφέρει . Μιλώ για τον λόγο -ενέργεια . Μέσα στις προθέσεις μου είναι η παραγωγή της σωματικής επίδρασης και η αναζήτησή της Δράσης με το κοινό. Με ενδιαφέρει η μπουνιά που δίνεις στο κοινό όπως στην αρχαία τραγωδία. Το ιερό είναι σαρκικό. Και ό,τι ξεπερνάει το καθημερινό, είναι πάντα σαρκικό .

Που αγγίζει το κείμενο του Δημητριάδη και κατ επέκταση η παράσταση τον σύγχρονο Ελληνα;

Η Ελένη του Ευριπίδη λέει ότι οι άνθρωποι σκοτώνονται για ψευδαισθήσεις . Η πλάνη των ανθρώπων για το τι είναι Ζωή .Ο άνθρωπος είναι χαμένος και τρέχει πίσω απο φαντάσματα . Το έργο ανεβαίνει σήμερα σε έναν τόπο/χώρο που είναι η Κυψέλη όπου βλέπουμε τους ανθρώπους να περνούν δίπλα της και αυτή να ψάχνει να βρει τον «τόπο-σκηνή» (Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων) που θα συναντηθεί μαζί τους για να τους μεταφέρει αυτό που πραγματικά έχει σημασία. Έτσι ξεκινάει η παράσταση της Κασσάνδρας: Όλα μέσα στο άπλετο φως, η τέλεια αποδοχή, και η τέλεια παραδοχή . Ο μη φόβος για το ξένο, το άλλο: «… ταπεινωμένοι, προπηλακισμένοι και φτυσμένοι όλοι, λουσμένοι από την αγάμη, δικαιωμένοι απ την αγάμη..» Ο Δημητριάδης φτιάχνει ένα νέο όρο-λέξη εδώ: την Αγάμη. Που είναι η Αγάπη και ο Έρωτας ο σωματικός, μαζί. Εν «γάμω». Προερχόμενο από το υποτιμημένο ρήμα «γαμώ». Αυτή είναι το φώς πια, ενάντια στον σκοταδισμό και στην «αμαρτία» του παρελθόντος μας.

Είναι ο έρωτας η κινητήριος δύναμη των πάντων ακόμη και σήμερα στην Ελλάδα της κρίσης;

Το θέατρο είναι το Εδώ και το Τώρα. Στο θέατρο το μήνυμα είναι πάντα στο επερχόμενο τέλος του. Τα ερωτήματα ή οι απαντήσεις βρίσκονται μετά το κλείσιμο της αυλαίας . Ο λόγος της Κασσάνδρας είναι ένα άγριο ποτάμι. Θέλει να επικοινωνήσει την διαδικασία του ταξιδιού, την επώδυνη διάβαση από τον γενέθλιο τόπο στην ξένη χώρα , απο το μέσα. το βαθύ εντός, στο έξω. Στο «άλλο» . Θυμάμαι τα λόγια της Ηλέκτρας στο έργο του Hainer Muller «Μηχανή Άμλετ»: «…αυτό που θα σας πω πρέπει να σας αλλάξει για πάντα…». Και για να το πω διαφορετικά: αν δεν αλλάξουμε εμείς, πώς θα αλλάξουμε τον κόσμο.

Μελλοντικά σχέδια;

Όταν είμαι δοσμένη σε ένα τέτοιο έργο σκέφτομαι το τώρα. Όχι το μέλλον. Στο τώρα λοιπόν, «ευαγγελίζομαι». Το μέλλον μου είναι παρόν. Ή, απαντώντας σας κυριολεκτικά: Το παρόν μου σχεδιάζει το μέλλον μου.

Γεωργία Οικονόμου