Γιώργος Καρακάσογλου: Η ζωγραφική είναι ωφέλημα ψυχής

07.03.2014
Γιώργος Καρακάσογλου: «Ποια άλλωστε είναι η απαίτηση του σύγχρονου ανθρώπου, παρά η βαθύτερη ενδοσκόπηση πέρα από τα τετριμμένα των ανθρωπίνων σχέσεων;»

Είδαμε τα ζωγραφικά έργα του Γιώργου Καρακάσογλου και ενθουσιαστήκαμε... με τα σουρεαλιστικά στοιχεία, τα έντονα χρώματα, την παραμόρφωση των πρωταγωνιστών, τους εξπρεσιονιστικούς υπαινιγμούς!

Λίγο πριν τα εγκαίνια της πρώτης ατομικής του έκθεσής, με τίτλο «Μεταμορφώσεις του Πνεύματος», που θα γίνει την Τρίτη 11/3 στην Αίθουσα Τέχνης «Καπλανών 5», του κάναμε μερικές ερωτήσεις για την ψυχοθεραπευτική του σχέση με την τέχνη, τους παιχνιδισμούς της ψυχής και τα ... οπωροκηπευτικά!


e-go: Πείτε μας πώς οδηγηθήκατε να ασχοληθείτε με τη ζωγραφική;
Πάντα είχα την παρότρυνση από την οικογένεια μου να ζωγραφίζω. Μεγάλωσα με Κινηματογράφο, ταινίες φαντασίας και περιπέτειες, κόμικς, κινούμενα σχέδια, ροκ και πολύ παιχνίδι. Σε κάποια φάση, η ανάγκη μου να εκφραστώ αυτόματα συνδύασε την παρότρυνση με τα βιώματα.


e-go: Ποιες είναι οι κυριότερες πηγές έμπνευσής σας;
Νομίζω πως τα θέματα που με εμπνέουν, είναι αυτά που εμπνέουν και όλους μας: ελπίδα, δυστυχία, αγάπη, λεφτά, σεξ, θρησκεία, θάνατος, εξουσία. Επίσης, έργα τέχνης που διεγείρουν τα συναισθήματα και τη σκέψη μου, αυτά μου προκαλούν δημιουργική εφορία και με στέλνουν κατευθείαν στο εργαστήρι μου.

e-go: Πείτε μας για την πρώτη ατομική σας έκθεση «Μεταμορφώσεις του Πνεύματος». Τι έργα περιλαμβάνει, με τι υλικά εργαστήκατε, γιατί αυτός ο τίτλος;
Τα έργα της Έκθεσης ποικίλουν τόσο από πλευράς τεχνοτροπίας όσο και θέματος.
Τα περισσότερα από αυτά είναι λάδια σε μουσαμά και πενάκια ή ακουαρέλες σε χαρτί, υπάρχουν, όμως και ακρυλικά καθώς και μεικτές τεχνικές.

Από πλευράς θέματος, κάποια από αυτά είναι αυτοβιογραφικά ενώ κάποια άλλα έχουν να κάνουν με έντονους δικούς μου προβληματισμούς. Όπως και να ’χει η βάση τους εκφράζει μια ανάγκη για πνευματική εξέλιξη. Ποια άλλωστε είναι η απαίτηση του σύγχρονου ανθρώπου, παρά η βαθύτερη ενδοσκόπηση πέρα από τα τετριμμένα των ανθρωπίνων σχέσεων;
Στο ταξίδι της αναζήτησης των δικών μας προσωπικών αξιών το πνεύμα μεταμορφώνεται.

e-go: Πίσω από τους εντυπωσιακούς πίνακές σας κρύβονται μικρές ιστορίες;
Ίσως μικρά παραμύθια… Η πολυχρωμία, η σκόπιμη παραμόρφωση, η πολυπλοκότητα στη σύνθεση και ο animation χαρακτήρας των έργων μου αποσκοπούν σε μια αφήγηση, η οποία επιχειρεί να ενεργοποιήσει τη δύναμη του δημιουργικού παιδιού, να το ξυπνήσει και μέσα από το πρίσμα του, να επαναπροσδιορίσει τους ενήλικους προβληματισμούς μας.

e-go: Ποιους εικαστικούς καλλιτέχνες - παλιούς ή σύγχρονους - θαυμάζετε και γιατί;
Πολλοί καλλιτέχνες με εμπνέουν, Έλληνες και Ξένοι. Μ’ αρέσουν οι Φλαμανδοί ζωγράφοι, οι προραφαηλήτες, οι τεχνίτες του σουρεαλισμού, οι φουτουριστές.

Ο Kandinsky, ο Otto Dix, ο Klimt, ο Escher και ο Mark Ryden είναι μόνο κάποιοι από αυτούς των οποίων το έργο με εξιτάρει και μου δημιουργεί την ανάγκη να ζωγραφίσω και να βελτιωθώ. Το έργο τους κατά κάποιο τρόπο λειτουργεί σαν καμπανάκι, που μου ξυπνά τη διάθεση μου για εργασία. Επιπλέον, θαυμάζω τη δουλειά κάποιων εικονογράφων, αλλά και graffiti καλλιτεχνών.

e-go: Η ζωγραφική είναι και αυτή μια... δουλειά;
Η ζωγραφική διαδικασία για μένα είναι περίπλοκη… Είναι επίπονη και ψυχοθεραπευτική παράλληλα. Θα τολμούσα να την παρομοιάσω με έναν κήπο με οπωροκηπευτικά! Η καθημερινή ενασχόληση είναι κουραστική την ίδια στιγμή, ωστόσο λειτουργεί ωφέλημα στην ψυχή, μέσω της δημιουργίας. Χαίρεσαι βλέποντας τα φυτά σου να μεγαλώνουν και να ανθίζουν και τις δεξιότητες σου να βελτιώνονται. Δε μένει, όμως, ανολοκλήρωτο το έργο σου αν τελικά δε γευτείς τους καρπούς του;

e-go: Έχει κάποια ουσιαστική θέση η τέχνη σε εποχή κρίσης;
Κάποιοι λένε ότι τα πιο δυνατά έργα τέχνης δημιουργούνται σε περιόδους κρίσης, όχι απαραίτητα οικονομικής. Κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι μόνο σε συνθήκες ευμάρειας μπορεί να παραχθεί πολιτισμός. Όπως και να ’χει ζούμε σε μια εποχή με μεταμοντέρνα προοπτική. Ίσως η κρίση μετατρέψει το φαινόμενο, που τοποθετεί την τέχνη σ’ ένα πλαίσιο κατεστημένο και την φέρει κοντά στον κόσμο. Άλλωστε ο κόσμος πρέπει να προκαλείται από το έργο, να ελκύεται, να γοητεύεται, ώστε να μπαίνει και στη διαδικασία να το αναγνώσει.


e-go: Το ίντερνετ έχει φέρει την τέχνη κοντά μας, με τα social media, με εικονικές επισκέψεις σε μουσεία και με τα προσωπικά website καλλιτεχνών. Ποια είναι η άποψή σας γιʼαυτόν τον τρόπο έκθεσης της καλλιτεχνικής δουλειάς;
Νομίζω πως δεν είναι κακό. Μ’ αυτόν τον τρόπο προσεγγίζεται περισσότερος κόσμος και κάποιοι που ίσως δε θα έμπαιναν ποτέ στη διαδικασία να επικοινωνήσουν με την τέχνη. Επίσης, η συχνή επαφή με τα έργα των καλλιτεχνών μπορεί να προκαλέσει μια «γλυκιά εξάρτηση» και κατ’ επέκταση να αναπτύξει κοινό φιλότεχνο, που δημιουργεί τάσεις. Εξάλλου, το ίντερνετ είναι ικανό να προσγειώσει και να απογειώσει παράλληλα αμφότερες τις πλευρές, καλλιτέχνες και κοινό.

e-go: Σχέδια για επόμενη δουλειά...
Παρουσιάζοντας την πρώτη ατομική μου έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης "Καπλανών 5" αλλά και συμμετέχοντας στις επόμενες θεματικές εκθέσεις της καθώς και στην Art Athina 2014, αφού η γκαλερί με συμπεριέλαβε ανάμεσα στους συνεργάτες καλλιτέχνες της, που πρόκειται να παρουσιάσει στη διοργάνωση αυτήν, το μόνο που μπορώ να σκεφτώ στην παρούσα φάση, είναι δουλειά και περισσότερη δουλειά! Έτσι θεωρώ πως δρομολογούνται οι σκέψεις, οι στόχοι και οι θεματικές στην ζωγραφική μου εξέλιξη.

Διαβάστε πληροφορίες για την έκθεση «Μεταμορφώσεις του Πνεύματος» ... ΕΔΩ...

Χριστίνα Τσατσαράγκου