Ο Άκις Βλουτής, ο Μπέκετ, ο Ίψεν και η βαθιά αγάπη για τον άνθρωπο

12.11.2013
Ο Άκις Βλουτής δεν χάνει ποτέ τη θεατρική του ενέργεια. Καλλιτεχνικός διευθυντής του Από Μηχανής θεάτρου, πρωταγωνιστεί για δεύτερη χρονιά το «Τέλος του Παιχνιδιού» του Μπέκετ μαζί με τον Δημήτρη Λιγνάδη, σύντομα θα τον δούμε να πρωταγωνιστεί και στον «Αρχιμάστορα Σόλνες» του Ίψεν, ενώ αργότερα σειρά παίρνει το «Το ταξίδι στην άκρη της νύχτας» του Λουί Φερτινάντ Σελίν. Μιλήσαμε μαζί του για τη διττή του ιδιότητα, για τις επιλογές, τα σχέδια του και τις προσδοκίες που έχει από τον εαυτό του, αλλά και από το κοινό.

Ο Άκις Βλουτής δεν χάνει ποτέ τη θεατρική του ενέργεια. Καλλιτεχνικός διευθυντής του Από Μηχανής θεάτρου, πρωταγωνιστεί για δεύτερη χρονιά το «Τέλος του Παιχνιδιού» του Μπέκετ μαζί με τον Δημήτρη Λιγνάδη, σύντομα θα τον δούμε να πρωταγωνιστεί και στον «Αρχιμάστορα Σόλνες» του Ίψεν, ενώ αργότερα σειρά παίρνει το «Το ταξίδι στην άκρη της νύχτας» του Λουί Φερτινάντ Σελίν.

Μιλήσαμε μαζί του για τη διττή του ιδιότητα, για τις επιλογές, τα σχέδια του και τις προσδοκίες που έχει από τον εαυτό του, αλλά και από το κοινό.

e-go: Φέτος στο Από Μηχανής θέατρο παρουσιάζετε ένα πλούσιο πρόγραμμα, πολυποίκιλο και σημαντικό. Μιλήστε μας για τα κριτήρια των επιλογών σας.

Άκις Βλούτης: Ακολουθώ δύο διαφορετικές διαδρομές σκεπτόμενος την κατάρτιση ενός ρεπερτορίου. Άλλες φορές οι επιλογές μου οδηγούνται από την συνάντηση με καλλιτέχνες, άλλοτε από την συνάντησή μου με κείμενα αλλά πάντα προσπαθώ η σύνθεση του ρεπερτορίου να παρουσιάζει μια ομοιογενή ταυτότητα και να λέει μια ιστορία στο κοινό.

e-go: Εκτός από καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου είστε και ηθοποιός, βραβευμένος μάλιστα από την ένωση κριτικών. Πως μοιράζεστε ανάμεσα τους δύο ρόλους, που πολλές φορές έρχονται και σε αντίθεση, ιδιαίτερα την περίοδο αυτή της οικονομικής κρίσης;

Άκις Βλούτης: Καταρχάς οι ιδιότητές μου είναι πολύ περισσότερες δυστυχώς ή ευτυχώς. Ασχολούμαι με τη μετάφραση, τη δραματουργία, τη σκηνοθεσία και την υποκριτική καθώς και όλη τη λειτουργία του θεάτρου, πράγμα που είναι πολύ κουραστικό αλλά και μεγάλο μάθημα. Το θεατρικό φαινόμενο για μένα παραμένει ένα πολύ σημαντικό γεγονός και είναι αποτέλεσμα όλων αυτών των ιδιοτήτων. Όσο κι αν ζούμε σε δύσκολες εποχές πιστεύω βαθιά μέσα μου ότι η τέχνη, ο πολιτισμός και η παιδεία είναι τα ισχυρότερα πράγματα που καθορίζουν την ταυτότητα ενός λαού. Η έλλειψή τους οδηγεί σε μαρασμό.

e-go: Παίζετε στο «Τέλος του Παιχνιδιού» και σύντομα θα σας δούμε και στον «Αρχιμάστορα Σόλνες». Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με αυτά τα δύο έργα;

Άκις Βλούτης: "Το τέλος του παιχνιδιού" ήταν ένα όνειρο ζωής, που είχα την τύχη να μου προτείνει ο Δημήτρης Λιγνάδης να το κάνουμε μαζί. Όταν ο Δημήτρης Λιγνάδης μου το ζήτησε, για μένα ήταν η χρυσή ευκαιρία και η παράσταση ελπίζω να έχει δικαιώσει πολύ και τον Δημήτρη. Όσο για την επιλογή του Σόλνες, θεωρώ ότι ο Ίψεν είναι ο πατέρας του σύγχρονου θεάτρου, μαζί με τον Στρίντμπεργκ. Με ενδιαφέρει πολύ το θέατρό του. Ξεκίνησα πριν από δυο χρόνια με το «Ξύπνημα των νεκρών», το κύκνειο άσμα του, στον ρόλο του γλύπτη Ρούμπεκ, σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη. Συνεχίζω φέτος με τον «Αρχιμάστορα Σόλνες» και ελπίζω μέσα στα επόμενα δύο-τρία χρόνια να προχωρήσω σ΄ένα τρίτο έργο του Ίψεν, γιατί πέρα από το ότι με ενδιαφέρει εμένα προσωπικά σαν ηθοποιό η διαδρομή μου μέσα από μεγάλα κείμενα, προσφέρεται και στον θεατή η δυνατότητα να παρακολουθήσει την εξέλιξη αυτών των κειμένων μέσα στον χρόνο.

e-go: «Το τέλος του παιχνιδιού» που παρουσιάζετε με τον Δημήτρη Λιγνάδη είναι η πιο γήινη εκδοχή του έργου που έχουμε δει. Μιλήστε μας λίγο για την παράσταση αυτή και για τον Χαμ που υποδύεστε.

Άκις Βλούτης: Η παράσταση μας είναι αποτέλεσμα μιας ευλογημένης κοινής αντίληψης για το έργο του Μπέκετ που ευτυχώς παραστασιακά κατάφερε να φανεί καθαρά, μακριά από τα παγκόσμια κλισέ. Πρόθεση ήταν να αφουγκραστούμε τον Μπεκετικό λόγο, να φανερώσουμε αυτή την τόσο γλυκιά παραβολή πάνω στην λειτουργία του θεάτρου, της θεατρικής πράξης και της αλλαγής των ρόλων. Ο Χαμ όσο και ο Κλοβ μέσα από μια διαρκή εναλλαγή του παιχνιδιού των λέξεων, οι μεγάλοι δυνάστες της ζωής μας, γλώσσα, ο μέγιστος πολιτισμός- αναδεικνύονται σε μια βαθιά υπαρξιακή αγωνία και δικαιώνονται τα πρόσωπα και το έργο γιατί κάτω από όλα αυτά υπάρχει μια βαθιά αγάπη για τον άνθρωπο. Αυτή την αγάπη θελήσαμε να την αφήσουμε να εμφανιστεί με τον πιο ειλικρινή τρόπο. Τολμώ και το λέω αυτό γιατί η παράσταση έχει ήδη παιχτεί και υπήρξαν άνθρωποι που αναγνώρισαν τις προθέσεις της.

e-go: Εκτός από τον Αρχιμάστορα Σόλνες, τι άλλο θα παρουσιάσετε μετά;

Άκις Βλούτης: "Το ταξίδι στην άκρη της νύχτας" του Λουί Φερτινάντ Σελίν στην περίφημη μετάφραση της Σεσίλ Ιγγλέση Μαργέλου, μια παράσταση για να ακουστεί ο λόγος. Ο λόγος σαν ανάγνωση, ο λόγος σαν γραφή, ο λόγος σαν υπόκριση. Ο ηθοποιός-ο συγγραφέας-εγώ-ο Σελίν, γράφω-διαβάζω-παίζω-τα υπόλοιπα στη σκηνή.

e-go: Ως καλλιτεχνικός διευθυντής στο Από Μηχανής Θέατρο ποια είναι η μεγαλύτερη φιλοδοξία σας;

Άκις Βλούτης: Να αναγνωρίσει το κοινό το σεβασμό και την αγάπη που τρέφω προς αυτό. Αυτή είναι η μεγαλύτερη δικαίωση.

Γεωργία Οικονόμου

[email protected]