Η Σαβίνα και τα μυθικά τέρατα

29.07.2008
Μερικά από τα ωραιότερα αγάλματα και αγγεία που έχουν διασωθεί από την αρχαιότητα, αληθινά αριστουργήματα, που έχουν προσελκύσει χιλιάδες θεατές, θα παρουσιαστούν στη χώρα μας τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Μερικά από τα ωραιότερα αγάλματα και αγγεία που έχουν διασωθεί από την αρχαιότητα, αληθινά αριστουργήματα, που έχουν προσελκύσει χιλιάδες θεατές, θα παρουσιαστούν στη χώρα μας τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Είναι αρχαία έργα τέχνης τα οποία επεστράφησαν στην Ιταλία (και σε κάποιες περιπτώσεις και στην Ελλάδα) και τα οποία θα εκτεθούν στο Νέο Μουσείο Ακροπόλεως μέχρι το τέλος της χρονιάς.

«Νόστοι: Η επιστροφή των αριστουργημάτων», τιτλοφορείται η έκθεση και θα σταλεί από τη γειτονική μας χώρα με την αφορμή της επίσκεψης του προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας Τζόρτζο Ναπολιτάνο στην Ελλάδα. Η λέξη νόστος είναι ελληνική και σημαίνει την επιστροφή στην πατρίδα.

Οι Ιταλοί χρησιμοποίησαν τον πληθυντικό της λέξης στις δύο εκθέσεις που έγιναν στη Ρώμη κατά τον περασμένο χρόνο και στις οποίες παρουσίασαν αριστουργήματα που ανέκτησαν από μουσεία του εξωτερικού: το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, το μουσείο Γκετί, το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης και το Μουσείο Τεχνών του Πρίνστον.

Οδύσσεια
Η λέξη «νόστοι» που είναι ομηρική, χρησιμοποιήθηκε για να υποδηλώσει την οδύσσειά τους, καθώς αποσπάσθηκαν βίαια από την ιταλική και την ελληνική γη και φυγαδεύτηκαν μέσω κυκλωμάτων αρχαιοκαπήλων.

Μπορεί μέχρι στιγμής στην έκθεση αυτή να μην έχουν ενταχθεί δύο από τις πλέον φημισμένες επιστροφές, ο περίφημος «Κρατήρας του Ευφρονίου» και η εξαιρετική «Αφροδίτη της Μοργκαντίνα» αλλά τα εκθέματα είναι συναρπαστικά.

Ανάμεσά τους, το άγαλμα της Σαβίνας, συζύγου του αυτοκράτορα Αδριανού, έργο υψηλής τέχνης του 2ου αι. μ.Χ., τμήμα ελεφαντοστέινης προσωπίδας αγάλματος του 1ου αι. π.Χ., γλυπτή σύνθεση που παριστά μυθικά τέρατα να κατασπαράσσουν ελάφι (325- 300 π.Χ.), ετρουσκικός πτηνόμορφος ασκός της ίδιας περιόδου κ.ά.

Η διευθύντρια μουσείων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων Μαίρη Πάντου, η οποία παρουσίασε την έκθεση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ανέφερε ότι θα εκτεθούν 74 έργα. Εξήντα εννέα από αυτά είναι ιταλικής προέλευσης και τα υπόλοιπα ελληνικής.

Πρόκειται για την Κόρη από παριανό μάρμαρο, το χρυσό στεφάνι της Αμφίπολης, την ενεπίγραφη στήλη από τη Βοιωτία καθώς και για δύο αντικείμενα που επιστρέφουν τις επόμενες ημέρες από τη συλλογή Σέλμπι Γουάιτ: η επίστεψη μιας στήλης από το μουσείο Βραυρώνας και ένας χάλκινος κρατήρας.

Μέλη του ΚΑΣ πρότειναν να παρουσιαστούν όλα όσα επιστράφηκαν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Τελικά, το συμβούλιο δέχτηκε να παρουσιαστούν το θραύσμα από τον Παρθενώνα που μας επέστρεψε η Χαϊδελβέργη και το άλλο θραύσμα, επικρανίτιδας από το Ερέχθειο που εστάλη από τη Σουηδία.

Δεν έγινε συζήτηση για το θραύσμα του Παρθενώνα που βρίσκεται στο Παλέρμο και του οποίου την επιστροφή επίσης αναμένουμε, καλώς εχόντων των πραγμάτων. Προς το παρόν αναζητείται φόρμουλα, επειδή ο ιταλικός αρχαιολογικός νόμος δεν επιτρέπει τους μακροχρόνιους δανεισμούς.

Αγγελική Κώττη
[email protected]