Φωτογραφίες της Ναν Γκόλντιν στην αίθουσα Καμχή

19.03.2010
Η σημαντική Αμερικανίδα φωτογράφος Ναν Γκόλντιν (Nan Goldin) παρουσιάζει έργα της νέας της δουλειάς στην αίθουσα Καμχή στο Μεταξουργείο, από τις 19 Μαρτίου έως τις 29 Μαΐου.

Η σημαντική Αμερικανίδα φωτογράφος Ναν Γκόλντιν (Nan Goldin) παρουσιάζει έργα της νέας της δουλειάς στην αίθουσα Καμχή στο Μεταξουργείο, από τις 19 Μαρτίου έως τις 29 Μαΐου.

H Ναν Γκόλντιν γεννήθηκε στην Ουάσινγκτον και ξεκίνησε να φωτογραφίζει από νεαρή ηλικία, για να διατηρήσει -όπως έλεγε- ζωντανές τις αναμνήσεις της μετά την αυτοκτονία της αδερφής της, το 1965 (όταν η Ναν ήταν 14 ετών).

Έχοντας αποφασίσει ότι η συντηρητική σχολική ζωή δεν της ταιριάζει, η Γκόλντιν περιπλανήθηκε σε ανάδοχες οικογένειες και κατέληξε στο "εναλλακτικό" σχολείο Satya Community School. Εκεί γνώρισε τον David Armstrong, που έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην πορεία της.

Η πρώτη της ατομική έκθεση πραγματοποιήθηκε στη Βοστόνη το 1973, και περιελάμβανε προκλητικά ενσταντανέ από την καρδιά της γκέι-τρανσέξουαλ κοινότητας της πόλης, στα μυστικά της οποίας τη μύησε ο φίλος της Armstrong.

Μετά την αποφοίτησή της από το School of the Museum of Fine Arts, Boston/Tufts University το 1978, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη. Εκεί ξεκίνησε να καταγράφει με τον φακό της την μετα-πανκ και new-wave μουσική σκηνή, καθώς και τους πρωταγωνιστές της ζωηρής γκέι κοινότητας των αρχών του '80.

Οι ναρκομανείς της οδού Bowery τη γοήτευσαν τόσο ώστε αποτέλεσαν έμπνευση για το περίφημο slideshow «The Ballad of Sexual Dependency», (1979-1986 / τίτλος δανεικός από την Όπερα της Πεντάρας του Μπρεχτ). Πρόκειται για εικόνες χρήσης ναρκωτικών, βίας, επιθετικότητας και αυτοβιογραφικές στιγμές.

Τα περισσότερα από τα πρόσωπα της αυτοβιογραφικής "μπαλάντας" - στενοί φίλοι της φωτογράφου - δεν έφτασαν να δουν τις αρχές του '90 εξαιτίας του AIDS και των ναρκωτικών. Ακολούθησαν οι σειρές «I'll Be Your Mirror» (από ένα κομμάτι των The Velvet Underground) και το «All By Myself.»

Αμφισεξουαλική και η ίδια έχει απαθανατίσει με τρυφερότητα, αλλά και ωμό ρεαλισμό γυναίκες που κοιτάζονται σε καθρέφτες, κορίτσια σε τουαλέτες, ατελείωτα φιλιά, ομοφυλόφιλους και drag queens, σεξουαλικές πράξεις με πολλούς παρτενέρ, και πολλές όψεις της 'κουλτούρας' της εμμονής και της εξάρτησης. Τα έργα της είναι ένα ιδιωτικό ημερολόγιο που δημοσιοποιείται!

Η πονεμένα ρεαλιστική γκραντζ ματιά της Ναν Γκόλντιν δημιούργησε "σχολή" και πλέον θεωρείται από τις πιο ενδιαφέρουσες φωτογράφους της εποχής μας. Για το ιδιαίτερο στιλ της, η ίδια είχε δηλώσει: «Προέκυψε από την αισθητική 'snapshot' - στιγμές που έχω κλικάρει από αγάπη για να θυμάμαι ανθρώπους, τόπους και στιγμές που έχω μοιραστεί. Δημιουργώ μια ιστορία, καταγράφοντας μια ιστορία».

«Η δουλειά μου ήταν πάντα παρεξηγημένη... ότι αφορούσε μόνο μια συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων, ναρκωτικά, πάρτι, και περιθώριο... αν και η "οικογένειά" μου είναι το περιθώριο και δεν θέλουμε να είμαστε κομμάτι της "κανονικής" κοινωνίας ... πιστεύω ότι η δουλειά μου είχε σχέση με την κατάσταση τού να είσαι άνθρωπος, τον πόνο, την ικανότητα να επιβιώσεις και το πόσο δύσκολο είναι αυτό.»

Στην τρίτη ατομική της έκθεση στην αίθουσα Καμχή (Λεωνίδου 9, Μεταξουργείο, τηλ. 210 5233049), η 57χρονη σήμερα Γκόλντιν παρουσιάζει νέα δουλειά της, επιλογή από διάφορα θέματα, καθώς και μία προβολή 300 διαφανειών με θέμα τα παιδιά. H διάσημη φωτογράφος θα παραβρεθεί στα εγκαίνια της έκθεσης στις 19 Μαρτίου και θα δώσει διάλεξη στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι) τη Δευτέρα 22 Μαρτίου (είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας).

Χριστίνα Τσατσαράγκου