Αποσύρθηκε φωτογραφία της Μπρουκ Σίλντς από την Tate Modern

02.10.2009
Χρώματα, χαρά και... απαγορευμένο πορνό. Αυτά είναι μερικά από τα βασικά συστατικά της «Ποπ ζωής», της ομώνυμης έκθεσης («Ρop life») που έκανε χθες εγκαίνια στην γκαλερί Τέιτ του Λονδίνου, με απομάκρυνση ενός έργου από την αστυνομία της Σκότλαντ Γιαρντ.

Χρώματα, χαρά και... απαγορευμένο πορνό. Αυτά είναι μερικά από τα βασικά συστατικά της «Ποπ ζωής», της ομώνυμης έκθεσης («Ρop life») που έκανε χθες εγκαίνια στην γκαλερί Τέιτ του Λονδίνου, με απομάκρυνση ενός έργου από την αστυνομία της Σκότλαντ Γιαρντ.

Η φωτογραφία του Ρίτσαρντ Πρινς, «Πνευματική Αμερική», που απεικόνιζε την Μπρουκ Σιλντς γυμνή και έντονα μακιγιαρισμένη σε ηλικία 10 ετών, κρίθηκε άσεμνη και προσβλητική και ως εκ τούτου αποσύρθηκε.

Η συγκεκριμένη φωτογραφία είχε πρόσφατα εκτεθεί στο Μουσείο Γκούγκενχαϊμ της Νέας Υόρκης χωρίς να προκληθούν αντιδράσεις, την ίδια στιγμή που η «Γαλάζια λίμνη» όπου πρωταγωνιστεί η Σιλντς, ανήλικη και γυμνή, προβάλλεται τα μεσημέρια της Κυριακής.

Ωστόσο, μία ολόκληρη αίθουσα που είναι αφιερωμένη στο πρότζεκτ του Τζεφ Κουνς «Μade in Ηeaven», όπου ο καλλιτέχνης εκθειάζει τον έρωτά του για την Ιταλίδα πορνοστάρ Τσιτσιολίνα, παρέμεινε άθικτο. Στο κέντρο βρίσκεται ένα ταμπλό σε φυσικό μέγεθος, όπου ο Κουνς και η γεννημένη στην Ουγγαρία αρτίστα συνουσιάζονται πάνω σε έναν βράχο. Γύρω του διάφορες φωτογραφίες με λεπτομέρειες των μελών των σωμάτων τους. Το πέος του Κουνς, τα οπίσθια της Τσιτσιολίνα και τα λοιπά.

Οπως, επίσης, επετράπη στην «Ποπ ζωή» το άτιτλο βίντεο (1983) της Αντρεα Φρέιζερ, η οποία ζήτησε από την γκαλερί να της βρει έναν άνδρα πρόθυμο να πληρώσει 20.000 δολάρια για να κινηματογραφηθεί κάνοντας σεξ μαζί της. Πράγματι, το βίντεο τραβήχτηκε σε δωμάτιο ξενοδοχείου με στόχο να χρησιμοποιηθεί σαν μεταφορά: ο καλλιτέχνης ως κάποιος που παρέχει υπηρεσία, ως κάποιος που πουλάει ευχαρίστηση. Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Το σόου, όπως και όλο το καλλιτεχνικό κίνημα της ποπ, ξεκίνησε από τον Αντι Γουόρχολ, του οποίου τα τελευταία έργα εκτίθενται πρώτα. Πιο σημαντικά εκθέματα από τα έργα του, όμως, φαίνεται πως στην «Ρop life» είναι τα ντοκουμέντα της περσόνας στην οποία μεταμόρφωσε τον εαυτό του.

Ο Γουόρχολ ως εκδότης, τηλεοπτικός παραγωγός, μοντέλο, παπαράτσι, προσωπογράφος, κατασκευαστής αντικειμένων και άνθρωπος που προβάλλει τον εαυτό του σε κάθε κανάλι του μαζικού μάρκετινγκ.

Και εκτός από τα έργα των σύγχρονων σταρ -Ντάμιεν Χιρστ, Τρέισι Εμιν, Σάρα Λούκας, Μάρτιν Κίπενμπεργκερ (με τον «Εσταυρωμένο Βάτραχο»)- που ακολούθησαν το μοντέλο Γουόρχολ στον τρόπο αυτοπροβολής τους και εγκαθίδρυσαν την αναβάθμιση του καλλιτέχνη σε σελέμπριτι των μίντια, εκτίθενται και έργα του Ιάπωνα Τακάσι Μουαρακάμι, ο οποίος μαζί με τους Γουόρχολ και Κουνς ολοκληρώνουν το τρίο των σούπερ σταρ της ποπ.

Σοφία Στυλιανού