Στη συναυλία της στην Αθήνα θα ερμηνεύσει, υπό τη μουσική διεύθυνση του φημισμένου μαέστρου Ντανιέλε Γκάττι, αποσπάσματα από τις όπερες του Ρίχαρντ Βάγκνερ Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης και Το λυκόφως των θεών, το Adagio από τη Συμφωνία αρ. 10 του Γκούσταβ Μάλερ και τα Τρία κομμάτια για ορχήστρα, έργο 6 του Άλμπαν Μπεργκ. Μάλιστα, η Ορχήστρα, που υλοποιεί το πρόγραμμα Side by Side σε συνεργασία με νεανικά μουσικά σύνολα, θα παρουσιάσει το πρώτο έργο της βραδιάς, το Πρελούδιο των Αρχιτραγουδιστών της Νυρεμβέργης, από κοινού με τη MOYSA–Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, η οποία δημιουργήθηκε από τον ΟΜΜΘ με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
Η μετάκληση της Κονσέρτχεμπαου πραγματοποιείται χάρη στη γενναιόδωρη χορηγία Έλληνα του εξωτερικού, ο οποίος επιθυμεί η δωρεά του να παραμείνει ανώνυμη.
Η περιοδεία RCO meets Europe του ιστορικού ορχηστρικού συνόλου, το οποίο μετρά σχεδόν 130 χρόνια δημιουργικής πορείας στον παγκόσμιο μουσικό χάρτη, άρχισε φέτος τον Αύγουστο, είναι αφιερωμένη στο παρελθόν και το μέλλον της Ευρώπης, θα διαρκέσει τρεις καλλιτεχνικές περιόδους και περιλαμβάνει σταθμούς και στα 28 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Κονσέρτχεμπαου, μέσα από το πνεύμα του ρεπερτορίου που έχει επιλέξει να παρουσιάσει σε αυτές τις συναυλίες της, στοχεύει στην ανάδειξη των θεμελιωδών ιδεωδών που διαπνέουν την Ευρώπη. Το πρόγραμμα RCO Μeets Europe υλοποιείται υπό την αιγίδα του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλωντ Γιουνκέρ.
Σε κάθε χώρα-σταθμό της περιοδείας της, η Ορχήστρα, στο πλαίσιο του προγράμματος Side by Side, ερμηνεύει το εναρκτήριο έργο του προγράμματός της, συμπράττοντας με ένα νεανικό σύνολο από τη χώρα που την υποδέχεται, με στόχο να μεταδώσει την πείρα της στις νέες γενιές μουσικών και να ανοίξει τον δρόμο για διαρκείς συνεργασίες με ευρωπαϊκές ορχήστρες νέων.
Το πρώτο μέρος της συναυλίας… είναι αφιερωμένο στον Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813–1883). Αρχίζει με το Πρελούδιο της όπερας Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης. Το έργο διαδραματίζεται στη Νυρεμβέργη του 16ου αιώνα και διακωμωδεί το αδιέξοδο των Αρχιτραγουδιστών εκείνης της εποχής μπροστά στις επικρατούσες αντιλήψεις –«συνταγές» επί της ουσίας– περί ποίησης και μουσικής. Ο ίδιος ο Βάγκνερ, αναφερόμενος στον αβίαστο τρόπο με τον οποίο εμπνεύστηκε το Πρελούδιο των Αρχιτραγουδιστών, σημειώνει: «Ένα όμορφο δειλινό, κοιτάζοντας από τη βεράντα μου την υπέροχη θέα […], εμφανίστηκε ολοκάθαρα μπροστά μου η Εισαγωγή. Χωρίς να διστάσω στιγμή, έγραψα τη μουσική της στην πλήρη και τελική μορφή της, έτσι όπως ακούγεται σήμερα».
Το πρόγραμμα της βραδιάς θα συνεχιστεί με το Λυκόφως των θεών και τα ορχηστρικά μέρη: Ξημέρωμα, Το ταξίδι του Ζήγκφρηντ στον Ρήνο, Θάνατος του Ζήγκφρηντ και Πένθιμο εμβατήριο. Η συγκεκριμένη όπερα, που βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του Ρ. Βάγκνερ, ανήκει στην τετραλογία Το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ, η οποία έκανε πρεμιέρα το καλοκαίρι του 1876 και περιλαμβάνει επίσης τα μουσικά δράματα Η Βαλκυρία και Ζήγκφρηντ καθώς και το εισαγωγικό έργο ο Χρυσός του Ρήνου. Στόχος του Βάγκνερ, μέσα από αυτό το σπονδυλωτό έργο, ήταν να ασκήσει κριτική στην κοινωνία εκείνης της εποχής, χρησιμοποιώντας ως μέσο την τευτονική μυθολογία. Στα ορχηστρικά επεισόδια που παρουσιάζει η Κονσέρτχεμπαου στη συναυλία της στο Μέγαρο, ο ήρωας Ζήγκφρηντ ταξιδεύει κατά μήκος του Ρήνου, προκειμένου να συναντήσει το πεπρωμένο του. Εν συνεχεία, πέφτει θύμα προδοσίας και θανατώνεται πισώπλατα, γεγονός που εκφράζεται στην παρτιτούρα του Βάγκνερ με ένα από τα διασημότερα εμβατήρια του Ρομαντισμού. Όλα φλέγονται, τα νερά του Ρήνου φουσκώνουν, και το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ καταλήγει στα βάθη του ποταμού. Η παλαιά τάξη πραγμάτων καταστρέφεται. Απομένει η ελπίδα για έναν νέο, αγνό κόσμο.
Η αρχή του δεύτερου μέρους της συναυλίας ανήκει στον Γκούσταβ Μάλερ (1860–1911) και στο γεμάτο ένταση Adagio από τη Συμφωνία αρ. 10, η οποία παρέμεινε ημιτελής και περιβλήθηκε από τον σχετικό μύθο, καθώς ο συνθέτης είχε αρχίσει να τη γράφει το καλοκαίρι του 1910, αλλά δεν πρόλαβε να την ολοκληρώσει (πέθανε τον Μάιο του 1911). Το Adagio είναι το μοναδικό μέρος που ολοκλήρωσε ο Μάλερ, το οποίο και συχνά ερμηνεύεται αυτοτελώς. Η Δεκάτη συμφωνία, που πρέπει να είχε πέντε μέρη, εκδόθηκε το 1924 από τη χήρα του συνθέτη Άλμα Μάλερ, ενώ τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς μέρη της Συμφωνίας παρουσιάστηκαν από τον μαέστρο Φραντς Σαλκ στη Βιέννη και το Άμστερνταμ.
Η συναυλία θα ολοκληρωθεί με τα Τρία κομμάτια για ορχήστρα, έργο 6 του
Άλμπαν Μπεργκ (1885–1935), που γράφτηκαν μεταξύ 1913 και 1915. Μέλος της Δεύτερης Σχολής της Βιέννης, ο αυστριακός συνθέτης αφιέρωσε το έργο στον Άρνολντ Σαίνμπεργκ σε ένδειξη ευγνωμοσύνης και αγάπης στον «δάσκαλο και φίλο του», η επιρροή του οποίου είναι εμφανής στη σύνθεση του Μπεργκ, όπως άλλωστε και εκείνη του Μάλερ. Το πρώτο κομμάτι είναι ένα πρελούδιο, το δεύτερο ένας κυκλικός χορός και το τρίτο ένα εμβατήριο. Tα δύο πρώτα παρουσιάστηκαν σε α΄ εκτέλεση το 1923 υπό τη διεύθυνση του συνθέτη και μαέστρου Άντον Βέμπερν.
Ντανιέλε Γκάττι
O αρχιμουσικός της Βασιλικής Ορχήστρας Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ και μουσικός διευθυντής της Εθνικής Ορχήστρας της Γαλλίας, γεννήθηκε στο Μιλάνο. Σπούδασε πιάνο και αποφοίτησε από το Ωδείο Βέρντι της γενέτειράς του με πτυχίο στη σύνθεση και στη διεύθυνση ορχήστρας. Έχει διατελέσει μουσικός διευθυντής της Βασιλικής Φιλαρμονικής του Λονδίνου (1996-2009), βασικός αρχιμουσικός στην Όπερα της Ζυρίχης (2009-2012), μουσικός διευθυντής στο Τεάτρο Κομουνάλε της Μπολόνιας (1997-2007), βασικός αρχιμουσικός της Ορχήστρας της Εθνικής Ακαδημίας της Αγίας Καικιλίας στη Ρώμη (1992-1997) και βασικός προσκεκλημένος αρχιμουσικός στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (1994-1997).
Ως προσκεκλημένος μαέστρος, διευθύνει συχνά τις Φιλαρμονικές της Βιέννης, του Μονάχου και της Νέας Υόρκης καθώς και τις Συμφωνικές Ορχήστρες του Σικάγου και της Βοστώνης. Έχει ακόμη διευθύνει πολλές νέες παραγωγές στις μεγαλύτερες όπερες του κόσμου και έχει στενούς δεσμούς με τη Σκάλα του Μιλάνου και την Κρατική Όπερα της Βιέννης. Περιλαμβάνεται μεταξύ των λίγων ιταλών μαέστρων που έχουν εμφανιστεί στο Φεστιβάλ του Μπαϋρώυτ, όπου διηύθυνε τον Πάρσιφαλ του Βάγκνερ επί τρία συναπτά έτη (2008, 2009 και 2010). Το 2004, έκανε το ντεμπούτο του στη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, με μια νέα παραγωγή της Μαντάμα Μπαττερφλλάι του Πουτσίνι. Επέστρεψε στη ΜΕΤ το 2013, όπου διηύθυνε την επίσης νέα παραγωγή του Πάρσιφαλ, η οποία κυκλοφόρησε σε DVD την άνοιξη του 2014.
Ο Ντανιέλε Γκάττι, μετά το επιτυχημένο ντεμπούτο του με την Κονσέρτχεμπαου σε έργα Ρίχαρντ Βάγκνερ και Ρίχαρντ Στράους (2004), συνεργάζεται συχνά με την Ορχήστρα, την οποία και διηύθυνε το 2014 στην παρουσίαση του Φάλσταφ του Βέρντι στην Εθνική Όπερα της Ολλανδίας.
Υπεύθυνος για την τακτική προετοιμασία της είναι ο Θοδωρής Παπαδημητρίου.
ΙΝFO:
Τετάρτη 26 Οκτωβρίου στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης (ώρα έναρξης 20:30).
Τιμές εισιτηρίων
21 € (Ζώνη Γ), 38 € (Ζώνη Β), 55 € (Ζώνη Α), 75 € (Διακεκριμένη Ζώνη)
Ειδικές τιμές
10 € (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 14 € (Πολύτεκνοι, 65+)
Πληροφορίες
210 72 82 333