Από την ΚΑΤΙΑΝΑ ΜΑΤΖΑΡΙΔΟΥ
Αναμενόμενα και προβλέψιμα τα Όσκαρ που δόθηκαν στην 81η απονομή, που πραγματοποιήθηκε με την πρέπουσα λαμπρότητα στο «Κodak Τheatre». Το ΛΟΙΠΟΝ σχολιάζει με το δικό του τρόπο όσα έγιναν πριν, στη διάρκεια και μετά την τελετή, που, παρά την παγκόσμια οικονομική ύφεση, διατήρησε την αίγλη και τη σπουδαιότητα που αρμόζει στη βιομηχανία του θεάματος. Εκτός από τη βράβευση του Σον Πεν, που πήρε το βραβείο Α Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «Μilk» ως ομοφυλόφιλος πολιτικός, μοναδική έκπληξη, κόντρα στα προγνωστικά που έδειχναν το «Εntre Les Μurs» να προηγείται μέχρι την τελευταία στιγμή, ήταν η ανάδειξη της γιαπωνέζικης παραγωγής «Departures» στην κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Αυτά για τους ειδήμονες. Γιατί για τον περισσότερο κόσμο βέβαια ξάφνιασε το γεγονός ότι το σούπερ ζεύγος Μπραντζελίνα έφυγε με άδεια χέρια και ότι ο Μίκι Ρουρκ, παρά τα όσα πέρασε (αλκοόλ, ναρκωτικά, πλαστικές), δεν κράτησε τελικά το χρυσό αγαλματάκι!
Αναμενόμενος ίσως ήταν και ο μεγάλος νικητής, το «Slumdog Μillionaire», κερδίζοντας τελικά τα 8 από τα 9 βραβεία που διεκδικούσε. Η ταινία του Ντάνι Μπόιλ κουβαλάει πλέον στις αποσκευές της την «πολύτιμη τριάδα» των Όσκαρ, Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και (διασκευασμένου) Σεναρίου, ξεπερνώντας πιθανότατα τις προσδοκίες και των ίδιων του των δημιουργών, όταν ξεκινούσαν την παραγωγή του με τον «πενιχρό» προϋπολογισμό των 15 εκατ. δολαρίων. Να είναι τυχαίο άραγε ότι η ταινία απευθύνεται σε ένα διευρυμένο κοινό, που προέρχεται ή μένει στην Ινδία, μερικούς μήνες μετά την κίνηση ματ του Στίβεν Σπίλμπεργκ, που υπέγραψε συμφωνία με το Bollywood για την παραγωγή 35 ταινιών τα επόμενα πέντε χρόνια έχοντας στρατηγικό συνεταίρο το σάχη Βιπούλ Αμρουτάλ, τον πιο ισχυρό παραγωγό ινδικών ταινιών;
Στον αντίποδα το «Τhe Curious Case of Benjamin Βutton», που παρά τα εφέ και τον ηχηρό πρωταγωνιστή, τον Μπραντ Πιτ, από τις 13 υποψηφιότητες κατάφερε να πάρει μόλις 3 βραβεία. Τελικά, χρειάζονται και άλλα προσόντα από ένα ωραίο πρόσωπο, ένα θεϊκό κορμί και μια αγία οικογένεια για να πάρεις βραβείο από την Ακαδημία!
Στο Όσκαρ Β Γυναικείου Ρόλου η Πενέλοπε Κρουζ με το «Vicky Christina Βarcelona» κέρδισε το βραβείο επιστρέφοντας ισπανικά, μια δυνατότητα που της προσέφερε ο Γούντι Άλεν. Δεν ξέχασε ωστόσο στον ευχαριστήριο λόγο της τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, που της άνοιξε το δρόμο για το Χόλιγουντ.
Μια που μιλάμε για ευχαριστήριο λόγο, να σημειώσουμε ότι ο Σον Πεν ξέχασε να αναφέρει τη σύζυγό του Ρόμπιν Ράιτ, που ήταν στο θέατρο, όπως ακριβώς και ο Φίλιπ Σέιμορ Χόφμαν όταν πήρε το Όσκαρ για το ρόλο του Καπότε. Να υποθέσουμε ότι μοναδικό κοινό σημείο αυτής της επιλεκτικής αμνησίας είναι ίσως οι ρόλοι ομοφυλοφίλων που τους... έδωσαν το αγαλματάκι! Η βράβευσή του εξέπληξε και τον ίδιο τον πρώην «κύριο Μαντόνα», που αναφώνησε δύο φορές «you commie, homo-loving sons of guns», το οποίο δύσκολα μεταφράζεται στα ελληνικά.
Έπειτα από πέντε αποτυχημένες υποψηφιότητες η έκτη ήταν και η τυχερή για την αδυνατισμένη Κέιτ Γουίνσλετ, που κέρδισε στην κατηγορία Α Γυναικείου Ρόλου (απέναντι στη «βετεράνο» Μέριλ Στριπ) για το «Τhe Reader» και δεν έκρυψε τη συγκίνησή της αποδεχόμενη το βραβείο.
Εντύπωση έκαναν οι λευκές τουαλέτες που φορούσαν η μητέρα και η αδερφή του Χιθ Λέτζερ, που ανέβηκαν στη σκηνή με τον πατέρα του για να παραλάβουν το Όσκαρ Β Ανδρικού Ρόλου για λογαριασμό του αδικοχαμένου και υπερβολικά ταλαντούχου ηθοποιού. Η συγκίνηση ήταν έκδηλη περισσότερο στο ακροατήριο, παρά στην οικογένειά του, που παρέλαβε το βραβείο έχοντας προετοιμάσει προσεκτικά ένα σεμνό λόγο.
Ο ωραιότερος άντρας στον κόσμο, ο Χιου Τζάκμαν, που παρουσίαζε τη βραδιά, χόρεψε και τραγούδησε στίχους εμπνευσμένους από τις βασικές υποψήφιες ταινίες, δίνοντας άρωμα θεάτρου στη βραδιά.
Η πριγκίπισσα του Χόλιγουντ Αν Χάθαγουεϊ ανέβηκε για να τον συνοδεύσει για λίγο στο χορό και στο τραγούδι και, φυσικά, η μαύρη καλλονή του διεθνούς πενταγράμμου Μπιγιονσέ διεκδίκησε κι εκείνη λίγη από τη λάμψη της βραδιάς.
Απίστευτα αστείος ήταν ο Μπεν Στίλερ, που κόλλησε την τσίχλα του στο πόντιουμ και σατίρισε τον Χοακίν Φίνιξ.
Να σχολιάσουμε ότι οι αλλαγές στη δομή της τελετής ήταν μάλλον ευχάριστες, με βασικότερη την παρουσίαση των τεσσάρων βραβείων ερμηνειών από αντίστοιχες πεντάδες βραβευμένων στις εν λόγω κατηγορίες. Όπως επίσης το γεγονός ότι οι παραγωγοί της βραδιάς κατάφεραν να κρατήσουν την απονομή εντός προγράμματος, χωρίς χρονικές υπερβάσεις, κλείνοντας σε λιγότερο από τρεισήμισι ώρες! Να παίρνουν παράδειγμα οι εγχώριοι διοργανωτές εκδηλώσεων-μαμούθ, του τελικού της Eurovision (σ.σ.: που κόστισε 900.000 ευρώ παρακαλώ!) συμπεριλαμβανομένου! Σκεφτείτε να είχαμε να διαχειριστούμε τόσους αστέρες, τόσα βραβεία και τόση λάμψη! Δύο 24ωρα θα θέλαμε.
Όσκαρ 2009
Καλύτερη Ταινία: «Slumdog Μillionaire»
Α Ανδρικός Ρόλος: Σον Πεν «Μilk»
Α Γυναικείος Ρόλος: Κέιτ Γουίνσλετ «Τhe Reader»
Β Ανδρικός Ρόλος: Χιθ Λέτζερ «Τhe Dark Κnight»
Β Γυναικείος Ρόλος: Πενέλοπε Κρουζ «Vicky Christina Βarcelona»
Καλύτερη Σκηνοθεσία: Ντάνι Μπόιλ «Slumdog Μillionaire»
Καλύτερο Πρωτότυπο Σενάριο: «Μilk»
Καλύτερο Διασκευασμένο Σενάριο: «Slumdog Μillionaire»
Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία: «Departures» Ιαπωνία
Καλύτερη Καλλιτεχνική Διεύθυνση: «Τhe Curious Case of Benjamin Βutton»
Καλύτερη Φωτογραφία: «Slumdog Μillionaire»
Καλύτερα Κοστούμια: «Τhe Duchess»
Καλύτερο Ντοκιμαντέρ: «Μan on Wire»
Καλύτερο Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: «Smile Ρinki»
Καλύτερο Μοντάζ: «Slumdog Μillionaire»
Καλύτερο Make Up: «Τhe Curious Case of Benjamin Βutton»
Καλύτερη Μουσική Επένδυση: «Slumdog Μillionaire» A.R. Rahman
Καλύτερο Τραγούδι: «Jai Ηo» «Slumdog Μillionaire»
Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων: «Wall-Ε»
Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους (Animation): «La Maison en Petits Cubes»
Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους: «Spielzeugland (Τoyland)»
Καλύτερη Ηχητικό Μοντάζ: «Τhe Dark Κnight»
Καλύτερη Ηχητική Μείξη: «Slumdog Μillionaire»
Καλύτερα Οπτικά Εφέ: «Τhe Curious Case of Benjamin Βutton»
Τιμητικό Βραβείο «Jean Ηersholt»: Τζέρι Λιούις