Το πολυαναμενόμενο νέο σχέδιο νόμου «Ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης», παρουσιάστηκε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο από τον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλο Γερουλάνο. Βασικοί πυλώνες του είναι το τετράπτυχο: «Περισσότερα χρήματα - Περισσότερες πηγές χρηματοδότησης - Λιγότερη γραφειοκρατία - Ενίσχυση της δημιουργίας».
Εστιάζοντας στις ανάγκες της αγοράς, όπως διαμορφώθηκαν 24 χρόνια μετά τον νόμο 1579/1986, τον περίφημο δηλαδή «νόμο της Μελίνας», το νομοσχέδιο στοχεύει: στην ενίσχυση των νέων δημιουργών, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, στην αύξηση των επενδύσεων από την εγχώρια αγορά και την προσέλκυση ξένων παραγωγών και συμπαραγωγών, την προβολή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό και τη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα στη λειτουργία των κρατικών φορέων.
Στο πλαίσιο της άνθησης των ψηφιακών τεχνολογιών, των πολυκινηματογράφων και των μεγάλων εταιρειών διανομής, το σχέδιο νόμου επικεντρώνεται σε χρόνια προβλήματα όπως τη μη διάθεση του 1,5% των εσόδων των τηλεοπτικών καναλιών για την παραγωγή ελληνικών ταινιών και την επιστροφή του ειδικού φόρου στους παραγωγούς - έσοδα που δεν εισέπρατταν οι εταιρείες παραγωγής λόγω γραφειοκρατικών ανωμαλιών.
Σε ό,τι αφορά το 1,5%, για την ΕΡΤ, ορίζεται η επιστροφή του επί του ανταποδοτικού της τέλος, σε συμπαραγωγές ταινιών, ενώ για τα ιδιωτικά κανάλια πανεθνικής εμβέλειας το 1,5% θα αφορά τα διαφημιστικά έσοδά τους και το ποσό θα επενδύεται από τα κανάλια σε ταινίες της επιλογής τους. Εναλλακτικά, τα ιδιωτικά κανάλια έχουν τη δυνατότητα να επιστρέψουν το 0,75% των ετήσιων διαφημιστικών τους εσόδων στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου υπό μορφή διαφημιστικού χρόνου ίσης αξίας. Η υποχρέωση του 1,5% επεκτείνεται και στα συνδρομητικά κανάλια.
Σε ό,τι αφορά την επιστροφή του ειδικού φόρου επί των εισιτηρίων, απλοποιείται η διαδικασία ενίσχυσης των εταιρειών παραγωγής. Ετσι δημιουργείται ένα αυτόματο σύστημα χρηματοδότησης των παραγωγών με υψηλότερη ενίσχυση για τις ελληνικές ταινίες που πραγματοποιούν μέχρι 50.000 εισιτήρια και την εφαρμογή αντίστροφης κλίμακας.
Εκτός από τη στήριξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, το σχέδιο νόμου αναδιαμορφώνει τους δημόσιους οργανισμούς του κινηματογραφικού τομέα και προχωρεί σε θεσμικές αλλαγές. Αυξάνει το ποσό από τα έσοδα του ειδικού φόρου των εισιτηρίων που θα κατευθύνεται προς το ΕΚΚ, συστήνει το Hellenic Film Commission, ενώ μετατρέπει το ΕΚΚ σε Δημόσιο Οργανισμό Ιδιωτικού Δικαίου. Ο γενικός διευθυντής του θα διορίζεται από τον υπουργό Πολιτισμού και θα έχει εισηγητικό-ελεγκτικό ρόλο. Εποπτικό ρόλο θα έχει το διοικητικό συμβούλιο. Τα 7 μέλη του θα διορίζονται από το υπουργείο Πολιτισμού, ενώ θα ισχύει το «ασυμβίβαστο για μέλη Δ.Σ. ή επαγγελματικών σωματείων του οπτικοακουστικού τομέα».
Συστήνει, ακόμη, το Thessaloniki Film Commission στην περίπτωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ενώ καταργεί τη γενική συνέλευσή του και διατηρεί τη διοικητική συνέλευση, όπως και καταργεί διαπαντός τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας. «Είναι ένα νομοσχέδιο που έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα και θα φέρει αλλαγές στον χώρο του κινηματογράφου, γιατί δίνει περισσότερα χρήματα για τις παραγωγές νέων ταινιών, δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και προβάλλει τον ελληνικό κινηματογράφο διεθνώς. Και όλα αυτά χωρίς γραφειοκρατία», δήλωσε ο κ. Γερουλάνος στη ΝΕΤ.
Φορολογικά κίνητρα
Βασικό μέτρο του σχεδίου νόμου είναι τα οικονομικά κίνητρα για την ενίσχυση της οικονομικής παραγωγής που περιλήφθηκαν στο φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο ψηφίστηκε από τη Βουλή τον Μάρτιο. Προβλέπουν σημαντική απαλλαγή φόρου για όσους επενδύουν στην παραγωγή κινηματογραφικού έργου στην Ελλάδα με προορισμό την προβολή σε κινηματογραφική αίθουσα (έκπτωση από τον φόρο του επενδυτή στο ύψος του 40% αν δεν έχει κάποιος δραστηριότητα στην οπτικοακουστική βιομηχανία ή 20% αν έχει δραστηριότητα). Τα συγκεκριμένα κίνητρα αποσκοπούν στο να αποτελέσουν έναν πυλώνα ανάπτυξης και σταθερότητας για τον χώρο.
Στη Βουλή
Την ερχόμενη Τετάρτη, ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού θα παρουσιάσει το σχέδιο νόμου στο ΚΤΕ Πολιτισμού στη Βουλή. Στη συνέχεια, θα το θέσει σε δημόσια διαβούλευση.
Αντα Δαλιάκα