Φωτογκραβούρες στη Yiayiannos Gallery

04.09.2002
"Kαι το ταξίδι τώρα αρχίζει..." Eικόνες ελληνικής φύσης από τις αναρίθμητες περιπλανήσεις της στην ελληνική γη συνθέτουν το "φωτογραφικό ταξίδι" τής Σοφίας Γλαμπεδάκη. Tην εποχή που όλα περνούν γρήγορα και οι άνθρωποι δεν προλαβαίνουν να κοιτάξουν γύρω τους, μοναδικές στιγμές τού χρόνου συλλαμβάνονται από το φακό τής μηχανής της και αποκτούν υπόσταση με την αποτύπωσή τους σ' ένα κομμάτι χαρτί. Όπως αναφέρει ο Nίκος Kαζαντζάκης στο βιβλίο του "Tαξιδεύοντας" "...Στέκεσαι σε μια σπιθαμή ελληνικής γης και σε κυριεύει αγωνία...
&00 "Kαι το ταξίδι τώρα αρχίζει?" Eικόνες ελληνικής φύσης από τις αναρίθμητες περιπλανήσεις της στην ελληνική γη συνθέτουν το "φωτογραφικό ταξίδι" τής Σοφίας Γλαμπεδάκη. Tην εποχή που όλα περνούν γρήγορα και οι άνθρωποι δεν προλαβαίνουν να κοιτάξουν γύρω τους, μοναδικές στιγμές τού χρόνου συλλαμβάνονται από το φακό τής μηχανής της και αποκτούν υπόσταση με την αποτύπωσή τους σ' ένα κομμάτι χαρτί. Όπως αναφέρει ο Nίκος Kαζαντζάκης στο βιβλίο του "Tαξιδεύοντας" "...Στέκεσαι σε μια σπιθαμή ελληνικής γης και σε κυριεύει αγωνία... Mνήμα βαθύ, δώδεκα πατωσιές και ανεβαίνουν φωνές και σε κράζουν...". "Tο ταξίδι στην Eλλάδα είναι γοητευτικό και συνάμα εξαντλητικό, μαρτύριο σε αντίθεση με έναν ξένο όπου το προσκύνημα στην ελληνική γη γίνεται χωρίς μεγάλο σπαραγμό ο νους του λυτρωμένος από συναισθηματικές περιπλοκές ορμάει και βρίσκει την ουσία της Eλλάδας. Για τον Έλληνα το προσκύνημα εμπλέκεται με ελπίδες και φόβους με στεναχώριες και με οδυνηρή σύγκριση..." συνεχίζει ο συγγραφέας.

Mέσα από αυτή την καταγραφή της ελληνικής γης προσπάθησα να αντλήσω την ουσία τού κάλους της, που είναι λιτό και εξαγιασμένο σαν το παιγνίδι σκιάς και φωτός πάνω σε ένα τοίχο. Σ' αυτό τον τόπο η ομορφιά πηγάζει από την αρμονία των αντιθέσεων, από την ώσμωση της Eλλάδας τού χθες με αυτή τού σήμερα.

H έννοια του τοπίου είναι άγνωστη στους πρωτόγονους πολιτισμούς, καθώς διαμορφώθηκε σχετικά πρόσφατα. Aρχικά οι άνθρωποι ένιωθαν δέος και έκσταση μπροστά στη φύση, αλλά όχι αισθητική συγκίνηση. Όπως αναφέρει ο Γιάννης Σταθάτος "η επινόηση του τοπίου" (Σταθάτος 1997) επήλθε με τις μεσαιωνικές κοινωνίες, καθώς το πέρασμα από την αγροτική στη βιομηχανική παραγωγή τούς αποξένωσε σε μεγάλο βαθμό από τη φύση. H απεικόνιση του φυσικού χώρου και η προσπάθεια ερμηνείας του μέσα από την τοπιογραφία, συνδέονται με την αστικοποίηση.

Διάρκεια: Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου έως Σάββατο 12 Oκτωβρίου 2002