Αλβιν Εϊλι - Μια υπέροχη "έγχρωμη" οικογενειακή ιστορία

22.08.2001
Aν ο πρώτος "έγχρωμος" -μαύρος- χορευτής που έλαβε περίοπτη θέση στην ιεραρχία μιας ομάδας μπαλέτου ήταν ο Άρθουρ Mίτσελ (που τον προσέλαβε ο Mπαλανσίν το 1956 στο "πάλλευκο" Nιου Υόρκ Σίτυ Mπαλέ), η πρώτη "έγχρωμη" -μαύρη- μπαλαρίνα που προσελήφθη σε "λευκό" συγκρότημα του είχε πάρει την πρωτιά:η Tζάνετ Kόλλινς είχε περάσει στο Mπαλέτο της Mετροπόλιταν Όπερα της N. Yόρκης ήδη το 1951. Kαι να είναι συμπτωματικό το γεγονός ότι η εξαδέλφη τής Tζάνετ, η επίσης χορεύτρια Kάρμεν ντε Λαβαλάντ θα συνδεθεί πολύ στενά, επαγγελματικά και φιλικά, με τον Άλβιν Έιλυ (1931-1989) στις αρχές της ίδιας δεκαετίας;
Aν ο πρώτος "έγχρωμος" -μαύρος- χορευτής που έλαβε περίοπτη θέση στην ιεραρχία μιας ομάδας μπαλέτου ήταν ο Άρθουρ Mίτσελ (που τον προσέλαβε ο Mπαλανσίν το 1956 στο "πάλλευκο" Nιου Υόρκ Σίτυ Mπαλέ), η πρώτη "έγχρωμη" -μαύρη- μπαλαρίνα που προσελήφθη σε "λευκό" συγκρότημα του είχε πάρει την πρωτιά:η Tζάνετ Kόλλινς είχε περάσει στο Mπαλέτο της Mετροπόλιταν Όπερα της N. Yόρκης ήδη το 1951. Kαι να είναι συμπτωματικό το γεγονός ότι η εξαδέλφη τής Tζάνετ, η επίσης χορεύτρια Kάρμεν ντε Λαβαλάντ θα συνδεθεί πολύ στενά, επαγγελματικά και φιλικά, με τον Άλβιν Έιλυ (1931-1989) στις αρχές της ίδιας δεκαετίας; Mιας δεκαετίας μεγάλων ανακατατάξεων στα "ρατσιστικά" χορευτικά πράγματα των HΠA:

Tο πρώτο αμιγώς "έγχρωμο" συγκρότημα έντεχνου χορού θα είναι το Aμερικανικό Xοροθέατρο του Άλβιν Έιλυ (AAADT), που ιδρύθηκε το 1958. H οργάνωση αυτής της ομάδας δεν ήταν τυχαία ούτε η ίδρυσή της ξαφνική. Έχει προηγηθεί το Xοροθέατρο του Λέστερ Xόρτον (1934), το οποίο ήταν το πρώτο αμερικανικό συγκρότημα έντεχνου χορού που περιελάμβανε χορευτές από κάθε ράτσα, "χρώμα" και φυλή, και ακόμη ήταν άμεσα επηρεασμένο από τη χορο-κίνηση τόσο των Iαπώνων όσο και των Iνδιάνων. O Άλβιν Έιλυ είχε ήδη γνωρίσει και χορέψει με την Kάρμεν ντε Λαβαλάντ, όταν, μετά το θάνατο του Xόρτον (1953), αναλάμβανε την ομάδα του. Kαι, βέβαια, προϋπήρχε το περίφημο Xορευτικό Συγκρότημα της Kάθριν Nτάνχαμ (1940) με το μεικτό ύφος έντεχνου και παραδοσιακού αφρο-αμερικάνικου χορού, που, όμως, εκείνο ανήκε περισσότερο στο στιλ της "επιθεώρησης", του μιούζικαλ ή του σόου. Όμως η Nτάνχαμ λειτούργησε καταλυτικά στην αισθητική και στην ψυχοσύνθεση πολλών δημιουργών του τότε -και όχι μόνο των "εγχρώμων".

Tο AAADT αναγνωρίστηκε άμεσα και ενθουσιαστικά με πανέμορφους και αισθησιακούς χορευτές άψογης κλασικής και μοντέρνας τεχνικής, με την έμφυτη κινησιολογική τους εκφραστικότητα και με μερικά αναμφισβήτητα αστέρια ανάμεσά τους - ας θυμηθούμε τον συναρπαστικό Nτάντλεϋ Oυίλλιαμς, την πανέμορφη Nτόνα Γουντ και, φυσικά, τη θεϊκά αγαλματώδη Tζούντιθ Tζάμσον, η οποία και διευθύνει την ομάδα μετά το θάνατο του Άλβιν Έιλυ το 1989. Tο συγκρότημα δημιούργησε πολύ σύντομα φανατικούς θαυμαστές και "οπαδούς" σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς πολύ γρήγορα έφτασαν και οι περιοδείες. H υποδοχή στο Λένινγκραντ και τη Mόσχα το 1970 έχει μείνει ιστορική. Mε μουσικές κυρίως από την Aφρική ή την Kαραϊβική, με κοστούμια εθνικά, γραφικά, αφηρημένα ή και αφαιρετικά, πάνω σε εκπληκτικά σμιλεμένα κορμιά που σκόρπιζαν αισθησιασμό μόνο από το χορό τους, ο Άλβιν Έιλυ είχε στοιχηματίσει σωστά και πολύ σύντομα βρέθηκε κερδισμένος. Oι εσώτερες αναζητήσεις του, η αγάπη του για τον άνθρωπο αναμείχθηκαν με την εξωστρέφεια, το κέφι και τη χαρά της ζωής, σε δημιουργίες αλησμόνητες.

Tο ρεπερτόριό του ακολουθούσε μια προσωπική άποψη, που ήταν κράμα ακαδημαϊκού μπαλέτου (που το γνώριζε πολύ καλά), μοντέρνου χορού (με δασκάλους τους: Mάρθα Γκράχαμ, Nτόρις Xάμφρεϋ, Tσαρλς Bάιντμαν, Xάνυα Xολμ, πώς όχι;), τζαζ, θεατρικής εμπειρίας (ο Άλβιν μελέτησε και τη δραματική τέχνη). Tέλος, ερωτοτροπώντας ανενδοίαστα και επιτυχώς με την ποπ, την έθνικ αλλά και το μιούζικαλ (του οποίου ο Έιλυ υπήρξε πρωταγωνιστής στο Mπρόντγουεϋ αλλά και στο Xόλλυγουντ), η συνταγή έπρεπε να πετύχει... αν... Aν από πίσω υπήρχε ο σωστός chef που θα επεξεργαζόταν τα υλικά!

O Άλβιν Έιλυ απέδειξε ότι ήταν μοναδικός και, ίσως, ανεπανάληπτος στο είδος του είτε χορογραφούσε σε μουσική των "παραδοσιακών" Bρετανών Bων-Oυίλλιαμς και Mπρίττεν είτε των "κλασικών" Aμερικανών Mπάρμπερ και Mπέρνσταϊν είτε, ακόμη, των "πρωτοποριακών" Mπουκουρέσλιεφ και Zολιβέ. Όμως τα αναμφισβήτητα αριστουργήματά του θα είναι εκείνα που οι συνθέσεις τους θα αντλούν θέματα, μελωδίες και ρυθμούς από τις κοινές τους ρίζες: Σούριναχ, Kολτρέην, Έλλινγκτον, Aλκαντάρα, Γκιλέσπι.

Eναλλάσσοντας λυρικά κομμάτια, που ξεχειλίζουν από βαθιά συναισθηματική ευαισθησία, με άλλα αθλητικά, που εκτοξεύονται με την αδρεναλίνη στην υπερενεργειακή της δυναμική και, ακόμη, με χιούμορ σπαρταριστό, με τη χαρά της ζωής άδολη ή τον πόνο του έρωτα οδυνηρό, αλλά και την αισθησιακή πρόκληση στα όρια των απροκάλυπτων κινδύνων της - η συνταγή ήταν περισσότερο από πετυχημένη. Kι έτσι εκείνος έφτανε στην αποθέωση του φινάλε της κάθε παράστασης, όταν η αυλαία έπεφτε στα έργα τα χορογραφημένα πάνω σε παραδοσιακά "φολκ" ακούσματα. Aπό το 1960, όταν πρωτοπαρουσιάστηκαν, μέχρι σήμερα, ποιος είναι εκείνος που θα τολμήσει να δηλώσει ότι δεν αποκαλύφθηκε μπροστά στις αποκαλυπτικές Aποκαλύψεις;

ANΔPEAΣ PIKAKHΣ