O Νίκος Νικολάου στο ΕΙΠ Βερολίνου!

06.06.2005
Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Βερολίνου υποδέχεται στις 8 Ιουνίου, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, έναν σπουδαίο Έλληνα ζωγράφο με μια αντιπροσωπευτική επιλογή από δημιουργίες που σηματοδοτούν όλα τα στάδια των εκφραστικών του αναζητήσεων και η οποία φιλοξενείται στους εκθεσιακούς χώρους του Παραρτήματος.
Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Βερολίνου υποδέχεται στις 8 Ιουνίου, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, έναν σπουδαίο Έλληνα ζωγράφο με μια αντιπροσωπευτική επιλογή από δημιουργίες που σηματοδοτούν όλα τα στάδια των εκφραστικών του αναζητήσεων και η οποία φιλοξενείται στους εκθεσιακούς χώρους του Παραρτήματος.
Σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιάσει στο γερμανικό κοινό έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς και ολοκληρωμένους εκπροσώπους της νεοελληνικής τέχνης -τον Νίκο Νικολάου ο οποίος από τη δεκαετία του 1930 και τα πρώτα του βήματα στην απόδοση της μορφής και του τόπου ως τη δεκαετία του 1980 με την επιβολή πλαστικών τύπων και την τόσο ιδιαίτερη τοποθέτηση των σωμάτων στο χώρο, ολοκλήρωσε μια συνεπή διαδρομή παράλληλη με αυτή των συνοδοιπόρων της ίδιας γενιάς.

Με την έκθεση αυτή εγκαινιάζεται η συνεργασία του ΕΙΠ Βερολίνου με το Μουσείο Μπενάκη για την προβολή της ιστορίας της ελληνικής ζωγραφικής στο εξωτερικό από τις συλλογές του μουσείου.

Από τα πρώτα του καλλιτεχνικά βήματα ο Νικολάου δεν σταμάτησε να μελετά, να αποτυπώνει το ανθρώπινο, και κυρίως το γυναικείο, σώμα. Μια ανθρωποκεντρική θεώρηση της ζωγραφικής εμπλουτισμένη με αποδόσεις τοπίων, κυρίως της γενέτειράς του Ύδρας, αλλά και άλλων θεμάτων, όπως η ροδιά, η ελιά και κυρίως το φύλλο της συκιάς.
Η μελέτη της αρχαίας ελληνικής και ρωμαϊκής τέχνης, της βυζαντινής και λαϊκής παράδοσης αλλά και τα διδάγματα των ευρωπαϊκών κινημάτων σφράγισαν το έργο του Νικολάου. Στη νωπογραφία, με την οποία ασχολήθηκε τη δεκαετία του ΄50 και αργότερα από τη δεκαετία του '70 και έπειτα, φαίνονται έντονες οι επιδράσεις της αρχαίας ελληνικής και ρωμαϊκής κληρονομιάς μέσα από στοιχεία όπως η λιτότητα, η σαφήνεια, η καθαρότητα και το μέτρο της απόδοσης. Στον τονισμό των ματιών, την περιορισμένη χρωματική κλίμακα, τη μετωπική απόδοση διακρίνονται στοιχεία της βυζαντινής παράδοσης, ενώ ο σπόρος των ευρωπαϊκών ρευμάτων είναι ευδιάκριτος στη διάσπαση της μορφής, την έλλειψη ατομικών χαρακτηριστικών και τις μεγάλες ενιαίες χρωματικά επιφάνειες.

Η συλλογή των έργων που παρουσιάζεται βρίσκεται ως παρακαταθήκη στο Μουσείο Μπενάκη μετά την ευγενική πρόταση του Ιδρύματος Νίκου και Αγγέλας Νικολάου. Ο κ. Θοδωρής Ζουμπουλάκης (Πρόεδρος του Ιδρύματος Νικολάου) έκανε πραγματικότητα μια γόνιμη ιδέα, ώστε το έργο του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου να πάρει τη θέση του στο υπό ανάπλαση ακίνητο που ο Ν. Χατζηκυριάκος-Γκίκας δώρισε στο Μουσείο Μπενάκη, και όπου σύντομα θα παρουσιάζεται αποκλειστικά η ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία του 20ου αιώνα.

Διάρκεια έκθεσης: 8 Ιουνίου - 29 Ιουλίου 2005
Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Βερολίνου
Wittenbergplatz 3A, 10789 Berlin
Τηλ. 0049 30 2143386
Ωράριο Λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή 10.00-16.00