Στα 19 χρόνια της θεατρικής της πορείας έλαμψε κυριολεκτικά με τις ερμηνείες της και θεωρήθηκε ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια της γενιάς της και άξια διάδοχος της Μαρίκας Κοτοπούλη. Θεατρίνα, ανύπαντρη, με αμφιλεγόμενη προσωπική ζωή, καπνίστρια, οδηγός αυτοκινήτου, μεγαλοαστή, ιδιαιτέρως καλλιεργημένη μα πάνω από όλα μια σκηνική ιδιοφυΐα, όπως οι ίδιοι οι κριτικοί του θεάτρου μαρτυρούν.
Αφηγηθήκαμε εν συντομία ένα σύντομο βιογραφικό της Ελένης Παπαδάκη, προκειμένου να κάνουμε απόλυτα σαφές το ποια είναι με βάση τα μέχρι τώρα ντοκουμέντα. Σήμερα η Μαρία Κίτσου είναι αυτή που δίνει στην Ελένη Παπαδάκη σάρκα και οστά στην παράσταση «Για την Ελένη», που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Μάνου Καρατζογιάννη στο θέατρο Θέατρο TempusVerum-Εν Αθήναις, μεταφέροντας στο σανίδι τη ζωή της μέσω ενός ουσιαστικού εσωτερικού μονολόγου. Η Μαρία Κίτσου με μία ερμηνεία ρίσκο, ιδιαίτερα φορτισμένη συναισθηματικά, έφερε στο φως την ξεχασμένη ιστορία της σπουδαίας συναδέλφου της και την δικαιώσε μετά θάνατον, χωρίς να παρασυρθεί από ρηχές συναισθηματικές εξάρσεις, χωρίς να γίνει μελό, χωρίς να επιδιώξει καν να δικαιολογηθεί μπροστά μας και να επιζητήσει δικαιοσύνη. Γοητευτική και επιβλητική μ' ένα αέρινο φόρεμα ( της Βασιλικής Σύρμα), στάθηκε με περίσσια αξιοπρέπεια στο λιτό σκηνικό του Γιάννη Αρβανίτη, στο οποίο δέσποζε ένα μπαούλο αναμνήσεων, και ξετύλιξε το νήμα της ζωής της αφηγούμενη το εμφύλιο κύτταρο του θεάτρου και του τόπου της....
Λίγο υπέρ του δέοντος στυλιζαρισμένος, αλλά στιβαρός ο Σπύρος Κυριαζόπουλος στο ρόλο άλλοτε του βωβού συνομιλητή και άλλοτε του βωβού εκτελεστή της. Οι δυο τους στο τέλος μας χάρισαν μία πολύ δυνατή στιγμή/σκηνή δολοφονίας.
Το κείμενο του Μάνου Καρατζογιάννη, που βασίστηκε στο προσωπικό αρχείο του Μάνου Ελευθερίου, αφοσιωμένου συλλέκτη της προσωπικής ιστορίας της Παπαδάκη πέτυχε αυτό που ο ίδιος είχε θέσει εξ αρχής ως στόχο του: «Η παραφροσύνη του καιρού της μεγάλης αυτής Ελληνίδας ηθοποιού έγινε το μέσο για να αρθρωθεί ολοκάθαρα το σημερινό αίτημα: μόνο μέσα από το σεβασμό στην προσωπική ιστορία του άλλου και όχι από συνήθη επαναστατικά τσιτάτα, ενδέχεται να έρθει η δημοκρατία που όλοι ονειρευόμαστε».
Αξίζει να δει κάποιος το «Για την Ελένη»; Επιβάλλεται θα λέγαμε, γιατί μέσω της ζωής της Ελένης Παπαδάκη αναβιώνει μια ξεχασμένη και άγνωστη για πολλούς περίοδος της Ελληνικής ιστορίας και λαμβάνει χώρα ένα ιδιάζον ψυχογράφημα του τόπου μας...
Γεωργία Οικονόμου
[email protected]