Στόχος είναι ένα «δ ι α φ ο ρ ε τ ι κ ό» σχολείο. Ένα σχολείο που θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο και τα παιδιά θα κάνουν πράγματα που δεν έχουν ξανακάνει στο σχολείο. Ταυτόχρονα γίνεται κι ένα “άνοιγμα” του σχολείου προς την κοινωνία. Τα σχολεία που συμμετέχουν είναι της ΝΕΑΣ ΜΑΝΩΛΑΔΑΣ, της ΜΑΝΩΛΑΔΑΣ & της ΒΑΡΔΑΣ (δυναμικό περίπου 400 παιδιών).
Eμείς μιλήσαμε με τον διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου της Νέας Μανωλάδας, Διονύση Κυπριώτη, στην προσπάθειά μας να μάθουμε όσο το δυνατόν περισσότερα για το project αυτό.
Μιλήστε μας λίγο για το πώς δημιουργήθηκε η ιδέα του ΝΕΑΡ και τι ακριβώς σημαίνει
Όλα ξεκίνησαν από ένα μικρό παιδί. Όταν ο θείος του, ο γυμναστής του σχολείου μας, ρώτησε το μικρό Νεοκλή, μαθητή της Α΄ Δημοτικού, αν του αρέσει το σχολείο εκείνος αμέσως απάντησε όχι. Και όταν τον ρώτησε γιατί, απάντησε ότι δεν του αρέσει, γιατί όλοι του λένε τι πρέπει να κάνει. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα για ένα διαφορετικό σχολείο έστω και για μια βδομάδα. Το σχολείο της χαράς και της δημιουργίας. Το Σχολείο των ΟΝΕΙΡΩΝ τους. Η ιδέα αυτή έπεσε στους δασκάλους του σχολείου που με χαρά την αγκάλιασαν και άρχισε σιγά σιγά να παίρνει σάρκα και οστά. Αυτά για την ιδέα. Για το όνομα υπήρξε μια σειρά σκέψεων και αναζητήσεων. Θέλαμε να έχει σχέση με την Άνοιξη (Έαρ). Όπως την άνοιξη ανθίζουν τα λουλούδια έτσι και εμείς θέλαμε να φτιάξουμε ένα σχολείο όπου μέσα εκεί να ανθίζουν τα παιδιά. Κι έτσι έγινε το πάντρεμα με τη λέξη "Νέα" (από το χωριό μας, τη Νέα Μανωλάδα) και δημιουργήθηκε το ΝΕΑΡ. Και όλο αυτό θέλει να υποδηλώσει μια νέα άνοιξη στα σχολικά δεδομένα, την αρχή μιας ανάγκης για κάτι κοντινότερο στα παιδιά.
Είναι η δεύτερη χρονιά που διοργανώνεται. Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από την πρώτη χρονιά;
Επειδή τόσο η ιδέα όσο και η υλοποίησή της ήταν πολύ τολμηρά για τα ελληνικά σχολικά δεδομένα έπρεπε να τολμήσουμε. Και τολμήσαμε. Υπήρχε βέβαια πολύ άγχος, πολύ αβεβαιότητα στην αρχή, αλλά και πολλή δουλειά. Πολλή δουλειά. Τελικά όμως εκτός από εμάς το ΝΕΑΡ το αγάπησε όλη η τοπική κοινωνία που το αγκάλιασε και στήριξε το σχολείο μας με τόση προθυμία και ζεστασιά που προχωρήσαμε. Η εβδομάδα ΝΕΑΡ τελικά ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας. Δάσκαλοι, μαθητές, γονείς, εθελοντές, φορείς και πολλοί φίλοι του ΝΕΑΡ έζησαν μοναδική εμπειρία και ανεπανάληπτες στιγμές. Μια μαθήτριά μας της ΣΤ΄ είπε, ότι αυτή ήταν η καλύτερη εβδομάδα της ζωής της στο σχολείο. Αυτός ο λόγος νομίζουμε ότι συνοψίζει τις εντυπώσεις όλων. Όλα αυτά μας έδωσαν τη δύναμη να συνεχίσουμε.
Πόσο μετέχει η τοπική κοινωνία στο εγχείρημά σας;
Όλη η τοπική κοινωνία στάθηκε δίπλα μας. Και όχι μόνο. Άνθρωποι από μακριά ενθουσιάστηκαν και προθυμοποιήθηκαν και ήρθαν να μας βοηθήσουν. Γονείς, σύλλογοι, παλιοί μαθητές, συνάδελφοι, καλλιτέχνες, εθελοντές, φορείς, κ.α. έγιναν αρωγοί και χορηγοί και συνοδοιπόροι μας υλικά και ηθικά, σε δαπάνες και εργασία, σε προτάσεις και ιδέες. Ήταν τέτοια και τόση η ανταπόκριση και η υποστήριξη, ήταν τόση η συμπαράσταση που νοιώσαμε, που η αβεβαιότητα έγινε σιγουριά. Πάντα βέβαια υπήρχε, και υπάρχει, το τρακ αλλά σε δημιουργική μορφή. Φέτος, από την αρχή της χρονιάς δεχόμαστε συνεχώς την ερώτηση: "Πότε θα κάνουμε το ΝΕΑΡ;". Τελικά δεν ήταν μόνο δική μας επιθυμία. Ήταν όλου του κόσμου.
Πιστεύετε ότι θα μπορούσε να επεκταθεί αυτό το πρόγραμμα και σε άλλες περιοχές;
Ναι, πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο αν υπάρξει σχετική επιθυμία. Όχι απαραίτητα με τον τρόπο το δικό μας. Αλλά να γίνει ένα άνοιγμα, να δοθεί μια άλλη διάσταση στην έννοια του σχολείου. Η λέξη σχολείο προέρχεται από ρήμα σχολάζω που σημαίνει ότι έχω ελεύθερο χρόνο. Και αφού έχω ελεύθερο χρόνο ας τον αξιοποιήσω για πνευματική καλλιέργεια. Μάθηση, ωφέλιμες συζητήσεις, αναζητήσεις, κλπ. Η υλοποίηση τέτοιων πρωτοβουλιών απαιτεί μεράκι και εργασία. Όσοι θέλουν, ας μη φοβηθούν να τολμήσουν.
Σε αυτή την περίοδο της κρίσης βλέπουμε πράγματα να μειώνονται και να αφαιρούνται από τον αρχικό προγραμματισμό γιατί δεν υπάρχει η δυνατότητα υλοποίησής τους. Αντίθετα εσείς επενδύετε σε ένα πολύ ελπιδοφόρο πρόγραμμα. Πιστεύετε ότι τελικά για την υλοποίηση ιδεών αρκεί η θέληση και το πείσμα;
Θέληση και πείσμα χρειάζονται. Είναι εκ των ων ουκ άνευ, αλλά δεν είναι μόνο αυτά. Θέλει και φαντασία, θέλει και μεράκι, θέλει και αγάπη, θέλει και τρόπο. Θέλει και καλό παράδειγμα. Κρίση π.χ. στη φαντασία υπάρχει, κρίση στον έρωτα υπάρχει; Αν δεν υπάρχει έρωτας στην εκπαίδευση, δεν υπάρχει εκπαίδευση έλεγε ο Καστοριάδης. Και θα πούμε αυτό που έχουμε ζωγραφίσει ως μότο στον τοίχο του σχολείου μας, και είναι στίχος του Ελύτη, "την άνοιξη αν δεν την βρεις, τη φτιάχνεις". Και εμείς φτιάξαμε το ΝΕΑΡ.