Διασχίζοντας τη Νίκαια το ’30...

28.05.2008
Παρουσία του Γάλλου επιμελητή Jean-Pierre Giusto θα εγκαινιαστεί το Σάββατο 07 Ιουνίου η έκθεση «Paul Louis. Η Νίκαια του 30-50» στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης.

Παρουσία του Γάλλου επιμελητή Jean-Pierre Giusto θα εγκαινιαστεί το Σάββατο 07 Ιουνίου η έκθεση «Paul Louis. Η Νίκαια του 30-50» στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση, την οποία το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να επισκέπτεται από τις 29 Μαΐου και έως τις 11 Ιουλίου, εντάσσεται στο κεντρικό πρόγραμμα της Photobiennale / 20ής Φωτογραφικής Συγκυρίας και παρουσιάζει φωτογραφίες του Γάλλου καλλιτέχνη Paul Louis για τη Νίκαια, κατά το χρονικό διάστημα 1930-1950.

Διασχίζοντας τη Νίκαια τη δεκαετία του ’30 με μια Contax 24x36, ο καλλιτέχνης Paul Louis ασχολείται με όλα τα θέματα, από τα πιο ανώδυνα ως τα πιο σημαντικά (κοινωνικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, τροχαία ατυχήματα, εγκληματολογικές υποθέσεις). Δρώντας χωρίς φλας, σε φυσικό φως, συνθέτει τις εικόνες του στο ορθογώνιο στόχαστρο, με προφανή αισθητική ανησυχία και την επιθυμία να τονίσει την πράξη που φωτογραφίζεται. Ο ίδιος, επέστρεψε στη Νίκαια το 1944, μετά από πέντε χρόνια απουσίας, για να αποθανατίσει την ιστορική στιγμή της πλατείας Μασενά.

Τα επόμενα χρόνια, ο τρόπος της δουλειάς του αλλάζει: το θέμα προέχει της σύνθεσης της εικόνας, το πλάνο μεγαλώνει. Χάρη στην πλούσια συλλογή του Norbert Huffschmitt, η οποία αποτελείται από χιλιάδες στιγμιότυπα του Γάλλου καλλιτέχνη, μέσα από την έκθεση αυτή μπορούμε να διαπιστώσουμε τις αλλαγές που έγιναν στην πόλη της Νίκαιας κατά το διάστημα 1930-1950.

Επιμελητής: Jean-Pierre Giusto
Χώρος: Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης Λεωφόρος Στρατού 2Α, τηλ.: 2310-821.231
Ώρες λειτουργίας: Δε-Πα 11:00-13:00, 18:00-20:00, Σα 11:00-13:00
Διάρκεια: Δευτέρα 02 Ιουνίου έως 11 Ιουλίου 2008
Eγκαίνια θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 07 Ιουνίου
Συνδιοργάνωση: Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης / ΜΦΘ
Παραγωγή: Théâtre de la Photographie et de l’Image
Αρχείο: Norbert Huffschmitt

Γνώρισε τον καλλιτέχνη

Η σχέση του Paul Louis με τη φωτογραφία ξεκινά τη δεκαετία του 30. Είκοσι χρονών, εργάζεται με το κομμάτι ως δημοσιογράφος, για τον ημερήσιο τύπο, σε εφημερίδες όπως οι Eclaireur de Nice και Sud-Est, και διασχίζει τη Νίκαια με μια Contax 24x36. Ασχολείται με όλα τα θέματα, από τα πιο ανώδυνα ως τα πιο σημαντικά (κοινωνικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, τροχαία ατυχήματα, εγκληματολογικές υποθέσεις). Εξετάζοντας τα αρνητικά του, μπορούμε να συναντήσουμε στο φιλμ μιας ημέρας, έως και πέντε διαφορετικά θέματα. Δρώντας χωρίς φλας, σε φυσικό φως, συνθέτει τις εικόνες του στο ορθογώνιο στόχαστρο, με προφανή αισθητική ανησυχία και την επιθυμία να τονίσει την πράξη που φωτογραφίζεται.

Μετά από πέντε χρόνια απουσίας, επιστρέφοντας στη Νίκαια το 1944 για την Απελευθέρωση, τον συναντάμε στην πλατεία Μασενά να αποθανατίζει αυτή την ιστορική στιγμή, εξοπλισμένος με μια μηχανή αρνητικού γυαλιού Speed Graphic, που χρησιμοποιούσαν τότε οι Αμερικανοί φωτορεπόρτερς. Τα επόμενα χρόνια επιφέρουν μια μεγάλη αλλαγή στον τρόπο δουλειάς του: από εδώ και στο εξής, το θέμα προέχει της σύνθεσης της εικόνας, το πλάνο μεγαλώνει. Όπως οι περισσότεροι από τους συναδέλφους του, υιοθετεί τη Rollei και την τετράγωνη διάσταση. Το θέμα τοποθετείται συχνά στο μέσον του κάδρου, η εικόνα στη συνέχεια θα ξανατοποθετηθεί οριζόντια ή κάθετα, ανάλογα με τις ανάγκες στοιχειοθέτησης των εφημερίδων.

Η ζήτηση του κοινού και των εφημερίδων αλλάζει, εξειδικευμένα περιοδικά κάνουν την εμφάνισή τους: ο Paul Louis, βαθμιαία, θα εγκαταλείψει τις σκηνές της καθημερινότητας για να επικεντρωθεί στις προσωπικότητες της πολιτικής, και κυρίως του θεάματος, που επισκέπτονται την Κυανή Ακτή. Τέλος, στη δεκαετία του 50 και του 60, θα γίνει ο φωτογράφος του κινηματογράφου, και πιο συγκεκριμένα του φεστιβάλ των Καννών, δίνοντας τη σκυτάλη, στη δεκαετία του 70, στο Norbert Huffschmitt, ο οποίος και συγκέντρωσε την πλούσια συλλογή του από δεκάδες χιλιάδες στιγμιότυπα, μετά το θάνατό του το 1989.


Επιπλέον, η διάρκεια της έκθεσης «Σε ανάμνηση του χρόνου από τον Jacques-Henri Lartigue» που φιλοξενείται στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, παρατείνεται μέχρι και τις 11 Ιουλίου.